Na obchvate Bratislavy a ceste R7 možno ušetriť 3 mld. eur

Ministerstvo dopravy navrhuje 59-kilometrovú trasu D4 a R7 stavať cez PPP projekt za 4,5 mld. eur, z čoho až na 3,5 mld. eur má vyjsť tridsaťročné financovanie a údržba súkromníkom. Šéf Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Martin Filko v rozhovore pre Pravdu naznačil, že financie môže na projekt za určitých podmienok dať štát.

Na výstavbe diaľničného obchvatu Bratislavy na D4 a rýchlostnej ceste R7 na Dunajskú Stredu sa môžu ušetriť až tri miliardy eur, uviedol v stredu denník Pravda. Ministerstvo dopravy navrhuje 59-kilometrovú trasu stavať cez verejno-súkromný PPP projekt za 4,5 miliardy eur, z čoho až na 3,5 miliardy eur má vyjsť tridsaťročné financovanie a údržba súkromníkom. Ozdravená štátna kasa však už podľa denníka Pravdy umožňuje lacnejšie riešenie. Šéf Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Martin Filko v rozhovore pre Pravdu naznačil, že financie môže na projekt za určitých podmienok dať štát.

Ak diaľnicu vláda označí za rozumnú investíciu, ktorá prinesie v budúcnosti rast ekonomiky, plánovaný cieľ nulového deficitu verejných financií v roku 2018 sa môže posunúť. „Pokiaľ sa vláda rozhodne, že bude dva alebo tri roky investovať do priorít a dosiahne vďaka tomu štrukturálny vyrovnaný deficit o čosi neskôr, tak je to plne legitímne,“ povedal Filko. Stavať bratislavský obchvat ako PPP projekt nemusí byť výhodné. „Ak drahšie financovanie zásadne preváži prevádzkové úspory, ktoré prinesie súkromník, tak to je zlý nápad,“ dodal Filko.

Brusel požaduje od krajín Európskej únie každoročný deficit rozpočtu pod tri percentá výkonu ekonomiky. Návrh slovenského rozpočtu na rok 2016 počíta s deficitom 1,93 % hrubého domáceho produktu a deficit sa má medziročne znížiť takmer o 400 miliónov eur. Štát môže podľa Pravdy zvážiť, či deficit dočasne zvýši a postaví diaľnice D4 a R7 a tiež zaplatí 500 miliónov eur na chýbajúci úsek na D1 z Turian do Hubovej, ktorý tiež kandiduje na PPP projekt. „Ak vieme identifikovať zmysluplné investície, tak teraz je ten čas ich urobiť – najlepším spôsobom ako sa len dá,“ tvrdí Filko. Obchvat Bratislavy by vyriešil nekonečné zápchy a úsek z Turian chýba na úplné diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc.

V prípade D4 a R7 sa podľa denníka zdá, že problémom je práve drahé financovanie. Výstavba obchvatu Bratislavy v kombinácii s časťou R7 bude podľa odhadov stáť 1,3 miliardy eur. Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) tvrdí, že rezort dopravy pri očakávaných nákladoch nadhodnotil úrokové náklady, keď predpokladá, že si peniaze požičia s úrokom 3,4 percenta. Inštitút tvrdí, že aktuálne si štát požičiava za menej ako dve percentá. Vďaka nižším úrokom by štát na koncesii mohol ušetriť niekoľko desiatok miliónov eur.

Súvisiace články

Aktuálne správy