Spotrebitelia na Slovensku zostávajú skeptickí

Napriek pozitívnemu vývoju hospodárstva krajiny zostávajú Slováci do istej miery skeptickí. Ich ekonomické očakávania sú podľa prieskumu spoločnosti GfK horšie, ako pred rokom.

Slováci sú vo svojich celkových ekonomických očakávaniach napriek slušným výsledkom hospodárstva stále do istej miery skeptickí. Konštatuje to spoločnosť GfK na základe výsledkov aktuálneho spotrebiteľského prieskumu. V septembri ukazovateľ ekonomických očakávaní dosiahol podľa prieskumu úroveň 12,2 bodu a oproti júnu stúpol iba o 2,5 bodu. V porovnaní s vlaňajším septembrom tak boli dokonca o 3 body pesimistickejší.

Očakávania Slovákov v oblasti príjmov sa podľa GfK počas leta stabilizovali a v septembri dosiahol tento ukazovateľ hodnotu 19,6 bodu, čo je takmer identická úroveň ako v júni a zároveň v septembri 2014. „Na druhej strane ukazovateľ ochoty k spotrebe počas letných mesiacov výrazne kolísal,“ konštatuje v správe GfK. V septembri dosiahol 2,2 bodu a bol len tesne nad dlhodobým priemerom, ktorý je na úrovni nuly. Avšak ešte v auguste klesol na záporných 10,1 bodu, čo bola najnižšia úroveň od júna 2013.

V rámci Európy ovplyvňovala v treťom kvartáli podľa GfK nálady spotrebiteľov situácia v Grécku, krízový vývoj a vojny na Blízkom východe, ako aj problémy s utečencami. Celkový index Consumer Climate EU28, ktorý zahŕňa členské štáty únie, poklesol od júna o pol bodu na 10,3 bodu. Situácia v jednotlivých krajinách únie sa však výrazne líši. Kým v niektorých štátoch vstupovali do hry skôr psychologické faktory, ako krízy, v mnohých prípadoch bolo hodnotenie ovplyvnené najmä faktormi ako sú hospodársky rast a nezamestnanosť.

Súvisiace články

Aktuálne správy