Pravdivý príbeh milionára z chatrče: Inzerát z novín mu zmenil život, dnes by svoju firmu nepredal ani Billovi Gatesovi

, businessinsider Foto: SITA;Skynews;AWEtv

Ambarish Mitra býval v Munirke, slume v juhozápadnej časti Dillí. Bol tam asi sedem mesiacov, keď v novinách objavil inzerát o "e-business" súťaži, ako sa v roku 1997 označovali internetové služby. Mitra nezaváhal ani minútu. Dnes má firmu s hodnotou vyše miliardy dolárov a sen, ktorý sa môže zdať pronajmenšom bizarný.

Ako 17 ročný sa zapojil do súťaže o najlepší biznis plán. Predložil svoj  nápad ako posilniť postavenie žien, tým, že budú mať pripojenie k internetu zadarmo. Ako svoju spiatočnú adresu uviedol slum v blízkosti vodnej nádrže. V tom čase netušil, že práve tento inzerát bude pre neho predstavovať únikovú cestu. Sústredil sa na jedinú vec: ako prežiť.

Mitra vyrástol v normálnej indickej rodine strednej triedy, kde má prioritu vzdelanie pred bohatstvom. Jeho matka bola umelkyňa, speváčka aj maliarka. Mitrova staršia sestra šla v jej stopách, vybrala si štúdium umenia na univerzite. Dnes už prevádzkuje úspešnú indickú tanečnú školu v Atlante. Otec bol vynálezca, prišiel na spôsob, ako znovu využiť uhoľné kaly v jednom z najväčších indických ťažobných miest.

Mitru zaujal internet, v škole ale veľmi nevynikal. Zásuvky písacieho stola boli plné kaziet s nahrávkami Backstreet Boys a heavymetalových skupín, asi nemal príliš vyhranený štýl. Vedľa počítača sa hromadila obchodná literatúra. Dve najobľúbenejšie knihy dostal od svojho otca, jedna bola o kolapse IBM a druhá ako ovládnuť svoj vlastný osud. Potom, čo sa internet otvoril svetu, Mitra začal zbožňovať Billa Gatesa. Okrem toho že hltal každý riadok knihy "Business the Bill Gates Way" a "The Road Ahead," mal vedľa svojho počítača zarámovanú fotku z časopisu Fortune, na ktorej pózuje Warren Buffet a Bill Gates. "Začal som uznávať ľudí ako Bill Gates, bol to môj idol," povedal Mitra pre businessinsider. "Mal som jeho fotku na svojom písacom stole, zatiaľ čo iní mali Madonnu a Samanthu Fox."

Otec si želal, aby ho nasledoval a vybral si štúdium technického smeru. Svoje detstvo prežil v plne funkčnej milujúcej rodine, napriek tomu ale bol tak trochu rebel a chcel viac od svojho života. "Moji rodičia si želali, aby som bol inžinier, ale ja som nemal záujem. Bolo to natoľko hektické, že jedného dňa som utiekol z domu a začala žiť v slume v Dillí," hovorí Mitra.

Život v chudobnej štvrti ho prinútil predávať predplatné časopisu, chodil od dverí k dverám, ale väčšinou neúspešne. V noci pracoval v stánku s čajom. Tieto dve práce mu vynášali asi 1,50 amerického dolára za deň. Zostal v kontakte so svojou sestrou, aby mohla odkázať rodičom, že je nažive. Žil sám. "Stal som sa mužom veľmi rýchlo," povedal Mitra. "Jednou z predností, ktoré som získal je, že sa ničoho nebojím, nič ma nedesí. Keď prejdete cez všetko to násilie, ako som mal tú česť aj ja, posilní vás to."

Sedem mesiacov žil ako utečenec, keď si Mitra všimol inzerciu v novinách. Rozhodol sa zapojiť do súťaže, predložil plán pre pripojenie k internetu, čo by pomohlo posilneniu postavenia žien v spoločnosti. Išlo o "ušľachtilú tému" pre mladého človeka, ktorá mala hlboké korene v jeho výchove. Jeho babička a jej štyri sestry mali univerzitné vzdelanie. Po preplnených indických uličkách sa preháňali na skútroch. Bol to vzácny pohľad v Indii v roku 1920. Mitra vyrástol a uvedomil si, nakoľko školstvo dokáže posilniť postavenie žien. A internet je len rozšírením vzdelania. O tri mesiace neskôr sa Mitra dozvedel, že jeho nápad vyhral. "Úplne ma to šokovalo, bol som prekvapený, ale tešil som sa, lebo šlo o životný zlom," povedal Mitra.

Pomocou peňazí, ktoré vyhral a pôžičky od otcovho kamaráta, ktorý bol bankár, rozbehol internetový portál ženská infolinka. Spoločnosť poskytla bezplatný prístup k internetu pre ženy s nízkou mzdou, peniaze do projektu prichádzali z reklamy. Čoskoro jeho podnikanie nabralo pekné obrátky, do roku 2000 už firma  20 ročného Mitru vyrástla od startupu v slume do uvedenia na burzu v Indii. "Keď sa to stalo, zmieril som sa so svojim otcom. Povedal som mu, že sa vrátim, ale budem robiť, to čo chcem. Bol na mňa veľmi hrdí, ale nedával to najavo."

Mitra nechce prezradiť, koľko mu IPO firmy hodilo, možno to je v dnešnom ponímaní bezvýznamné číslo, ale pripustil, že v roku 2000 to bol pekný balík peňazí, nech už žijete v akejkoľvek krajine. Jeho rezignácia krátko po IPO mu vlastne pomohla dostať sa z technologického boomu rok predtým, než sa sektor zrútil. Dvadsaťročný Mitra s vreckami plnými peňazí bol očarený kultúrou Londýna a britským životným štýlom. Štyri dni po príchode do metropoly začal spolupracovať s obchodníkom s oblečením na Oxford Street. Potom strávil nejaký čas tým, že pomáhal britskej vláde vybudovať intranet, a skúsil to aj s niekoľkými startupmi. Ale v roku 2008, keď zasiahla finančná kríza, Mitra takmer zbankrotoval. Zistil, že musí získať "poriadnu prácu", ako tomu hovorí. Rozmýšľal, že nastúpi do poisťovne AXA, aby sa stal postupne šéfom inovácií, ale stretol Omara Tayeba, priateľa z predchádzajúceho starupu.

Vybrali sa spolu do krčmy a robili si vtipy o tom, ako by dokázali priviesť k životu kráľovnú na 20 librovej bankovke. Tayeb, ktorý bol našťastie triezvy, si túto príhodu pamätal. Skončilo to párty trikom, kráľovná na naskenovanej bankovke sa zmenila  na animovaný obrázok ich priateľov. To bol ten moment na zvolanie "heuréka"! Uvedomili si, že nielen bankovky, ale každý obraz sa môže premeniť na animáciu. Tayeb a Mitra neváhali investovať všetky svoje úspory, asi 200 000 dolárov, do nového statupu. Nazvali ho Blippar. A vyšlo to. Firmu v marci 2015 ocenili na 1,5 miliardy dolárov.

Blippar je známy ako aplikácia, ktorá využíva kameru mobilného telefónu na rozoznávanie vecí v reálnom svete, ktoré prepojí s digitálnym obsahom. Neskenujú sa žiadne kódy, stačí kamera a pripojenie na internet. Ide o skvelý marketingový produkt, nielen pre veľké značky. Ale v poslednom čase sa spoločnosť zameriava na oveľa ambicióznejší projekt: na "vizuálny prehliadač", ktorý by umožnil používateľom zistiť informácie o všetkých objektoch, nie len tých, špeciálne označených. Stačil by jediný pohľad na ne prostredníctvom telefónu. Tento projekt je zatiaľ vo svojej beta fáze a  na verejnosti by sa mohol objaviť už v decembri. Vybudovať vizuálny prehliadač je neuveriteľne zložité, veď ako katalogizovať všetky tie milióny webových stránok na internete, a k tomu aj každý objekt na svete? A čo žijúce objekty, ktoré neustále menia svoje vlastnosti?

Mitra je ale presvedčený, Blippar to dokáže. Popisuje svoju víziu, ako riešenie "jedného z najkomplexnejších výpočtových problémov na Zemi." Nie je to len prípad rozpoznávania obrazu, je to o budovaní "internetu na veci", na rozdiel od populárneho termínu "internet vecí". "Internet vecí ráta s tým, že umiestnite na všetko čip. Ale vy nemusíte dať čip na všetko čo chcete rozpoznať. Dokážem rozpoznať všetko ako by to bol super mozog s okom. Len si predstavte svoj život pred 15 rokmi. Dnes neurobíte žiadne rozhodnutie bez použitia Google, je to vývoj sám o sebe, ako možno spracovať informácie. Ľudia chcú jednoducho vedieť viac."

Blippar zarába peniaze predovšetkým prostredníctvom vytvorenia partnerstiev s významnými inzerentmi, vydavateľstvami a vzdelávacími spoločnosťami. Pomocou Blippar sa ich príbehy stávajú interaktívne, a rozšírená realita môže pomôcť tomu, aby nudné učebnice priniesli viac zábavy. Mitra neodhalil tržby spoločnosti, ale hovorí, že sú vo "významných miliónoch dolárov." Pokiaľ ide o zisk, hovorí, že to je len "účtovníctvo štátu", a že spoločnosť je viac zameraná na investície do vlastnej budúcnosti.

Mitra tvrdí, že Blippar sa teší "obrovskému záujmu" z komunity investorov, a on sám nevylučuje možnosť počiatočnej verejnej ponuky, ak by to pomohlo obrátiť jeho sen na skutočnosť. "Dokonca aj Mark Zuckerberg povedal na začiatku tohto roka, že najväčší trend vidí v rozšírenej realite," povedal Mitra.

Mitra je natoľko previazaný s Blippar, že by svoju firmu nikdy nepredal Googlu, ale dokonca ani svojmu idolovi Billovi Gatesovi a Microsoftu, pretože to, čo robí "je niečo väčšie ako internet sám." Nedá sa utiecť, ako to urobil keď bol tinedžer, hoci mu to prinieslo úspech. Ide o vzťahy, ktoré si počas rokov vytvoril, "Nikdy nemôžete vystreliť raketu z kajaku. Myslím, že som našiel svoju vojnovú loď. Musel som nájsť tých správnych ľudí a správnym mixom vybudovať tento obchod," hodnotí Mitra.

"Je to ľudské sláviť úspech, ktorý prichádza z náročného prostredia, pretože nám to dáva nádej. Ale na konci dňa, väčšinou v čase, keď sa musíte rozhodovať, sa veci pokazia. Vtedy nie je dôležité byť šikovný, je to o budovaní vzťahov.  Musíte sa zaujímať o svoje bezprostredné okolie a ľudí, ktorí sa starajú o to, čo robíte."

Mitra má na sebe vždy nejakú nositeľnú elektroniku, inteligentné hodinky, či športové náramky vyhodnocujúce ako sa jeho telo momentálne správa. Má však na sebe niečo, čo takmer nikdy nezloží. Keď mal 12 rokov od náhodného okoloidúceho, bol to  kňaz s dlhými fúzmi, dostal náramok. Odovzdal mu ho so slovami, že je to pre šťastie a prosperitu. Tento medený náramok, tepaný do podoby hadej hlavy, má od vtedy na sebe každý deň. Azda sa mu aj vďaka nemu podarí svoj internetový sen napniť.

Súvisiace články

Aktuálne správy