Právna bitka s Bruselom: Nemci cúvli so spoplatnením diaľnic

, ČTK Foto: SITA

Nemecko nezačne v roku 2016 vyberať poplatky od vodičov osobných áut za užívanie diaľnic, ako pôvodne plánovalo. Zavedenie mýta sa oneskorí kvôli právnym krokom, ktoré proti Berlínu chystá Európska komisia, povedal nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt v rozhovore, ktorý dnes priniesol denník Bild. Zatiaľ nie je jasné, kedy by spoplatnenie nemeckých diaľnic malo začať platiť.

"Začatie konania pre porušenie (európskych) zmlúv zabrzdí Európska komisia realizáciu poplatku z infraštruktúry," povedal minister za vládnu Kresťanskú úniu (CSU) Dobrindt s tým, že vláda počká na prípadné rozhodnutia súdu a mýto v budúcom roku nezavedie.

Dôvodom odkladu zavedenia mýta je podľa Dobrindt hlavne právna neistota, ktorú kroky Európskej komisie voči Nemecku vyvolávajú. Nie je vraj preto možné vypísať výberové konania na prevádzkovateľa mýtneho systému.

Európska komisia by sa dnes mala vyjadriť, či začne konanie s Nemeckom kvôli porušeniu európskych zmlúv. Komisia kritizuje predovšetkým to, že nemecké mýto prakticky postihne len zahraničných vodičov, pretože tým nemeckým sa zároveň zníži daň z vlastníctva vozidla. Európske právo pritom znevýhodňovanie občanov iných štátov zakazuje.

Podľa denníka Die Welt sa komisia chystá poslať Berlínu list s výhradami, ktoré proti mýtnemu má. Nemecká vláda potom bude mať dva mesiace na to, aby sa k výhradám vyjadrila a prípadne aj upravila zákon o spoplatnení diaľnic.

Dobrindt kritiku z Bruselu odmieta. "Spolková vláda jednoznačne preukázala, že zákony o mýte sú v súlade s právom Európskej únie," povedal minister. "Nikto nie je diskriminovaný, všetci majitelia osobných automobilov budú platiť poplatok za použitie infraštruktúry. To, čo urobíme s našou daňou z vlastníctva vozidla, je naša výsostná vec, Brusel v tom nemá žiadne kompetencie. Nemecko má vyrovnaný rozpočet a keď to chceme vodičom uľahčiť znížením dane, môžeme to kedykoľvek urobiť. Je to len naše rozhodnutie, do ktorého Brusel nič nie je," zdôraznil.

Prípravy na spustenie mýta budú podľa nemeckého ministra dopravy naďalej pokračovať. Výber prevádzkovateľa mýtneho systému však začne vláda až po tom, čo rozsudok v prípade vynesie Súdny dvor EÚ. "Od nášho cieľa zaviesť na nemeckých cestách väčšiu spravodlivosť sa nenecháme odradiť," dodal v rozhovore minister.

Nemecko je poslednou veľkou európskou krajinou, ktorá doteraz nespoplatnila svoje diaľnice pre osobné autá. Mýto v chystanej podobe však odmietajú aj niektoré krajiny susediace s Nemeckom, vrátane Rakúska, Holandska a Českej republiky. Výška poplatku by mala podľa doterajších plánov závisieť na ekologické náročnosti prevádzky auta. Rozpätie ročného poplatku by malo byť 22 až 130 eur.


Ako by sa malo počítať ročné mýto?
Za každých začatých sto kubických centimetrov sa bude platiť:
– 6,50 eura (benzín) alebo 9,50 eura (nafta) pre autá s emisnou normou Euro 3,   
– dve eurá (benzín) alebo päť eur (nafta) u noriem Euro 4 a Euro 5,
– 1,80 eura (benzín) alebo 4,80 eura (nafta) u normy Euro 6.

Napríklad za druhú generáciu Fabie s benzínovým motorom s objemom 1,2 sa tak bude platiť 24 eur. Za druhú generáciu Octavie s dieselovým motorom 1,6 potom 80 eur.


 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy