Dokázal preskočiť aj Buffetta: Ako sa stať druhým najbohatším mužom planéty

, qz Foto: SITA;inditex

Amancio Ortega, španielsky fast-fashion barón, ktorý stojí za známou značkou Zara, sa zameral na predaj lacnej módy. Dnes sa prepracoval na druhú priečku najbohatších ľudí sveta.

Jeho čisté imanie je, podľa agentúry Bloomberg, 71,5 miliardy dolárov. Pre porovnanie Buffettov majetok sa odhaduje na 70,2 miliárd dolárov, hoci Buffett k výmene pozície čiastočne dopomohol svojim vzťahom k filantropii. Zostáva tak len jediný muž, ktorého musí ešte Ortega nechať za sebou. Je ním, ako správne tušíte, zakladateľ spoločnosti Microsoft Bill Gates, ktorý mal 2. júna podľa Bloombergu 85,5 miliárd dolárov.

Toto poradie svedčí aj o Ortegovej obrovskej obchodnej prezieravosti. So Zarou začal v roku 1975, vyrábal spodnú bielizeň a župany s jeho bývalou manželkou v ich vtedajšej obývačke. Odhadol svetovú zdanlivo nenásytnú túžbu po lacnom oblečení. Len si predstavte akú maržu mohol mať na lacných 15 dolárových zvrškoch a koľko ich musel predať, aby so svojim čistým imaním vôbec mohol vstúpiť do tabuľky miliardárov.

Španiel Ortega vyrastal ako syn železničného pracovníka. V polovici 80.tych rokov už jeho značku Zara poznali po celom Španielsku a bol pripravený expandovať do zámoria. Ako jeho ríše rástla, Ortega považoval maloobchod za určitý druh prekvapenia, obmedzoval reklamu a radšej agresívne expandoval. Módny riaditeľ Daniel Piette z Louis Vuitton ho raz označil za "možno najviac inovatívneho a zničujúceho maloobchodníka na svete." Ortegu nezložila ani španielska finančná kríza, osobne si v rokoch  2009-2014 pripísal 45 miliárd dolárov, akciám Inditex sa na torze španielskeho akciového trhu darilo. V poslednom desaťročí si vyplácal miliardové dividendy a reinvestoval peniaze do nehnuteľností napríklad v Madride, Barcelone, Londýne, Chicagu, Miami a New Yorku.

Ortegova spoločnosť Inditex, ktorá vlastní Zaru, aj naďalej postupuje od úspechu k úspechu. V marci vykázala čistý zisk za fiškálny rok, ktorý medziročne vzrástol o 5 %. Tento rok plánuje otvoriť až 480 nových obchodov. V súčasnosti spoločnosť prevádzkuje viac ako 6600 obchodov v 88 krajinách po celom svete, a svoje zasúpenie e-commerce má na najmenej 27 z nich.

Ortega vsadil všetko na pomerne unikátny obchodný model. Zatiaľ čo mnoho iných predajcov presunulo svoju výroby do Číny, aby dokázali znížiť náklady, Zara si podržala väčšinu svojej výroby v blízkosti domovskej základne v La Coruña. Takto dokázala Zara rýchlo reagovať na trendy a dodať žiaduce produkty do obchodoch takmer ihneď. Zákazníci sa mohli vždy spoľahnúť, že tu nájdu niečo nové a niečo ozaj trendy.

Ani dnes sa v tomto smere nič nezmenilo. Stále prichádzajú nové dodávky tovaru do predajní Zara dvakrát týždenne. A ako samotný Ortega tvrdí, nakupujúci po celom svete sú radi, že sa mohli v jeho obchodoch zastaviť.


Na čom je založený Fast fashion
Po prvé, oblečenie je neuveriteľne lacné, čo uľahčuje nákup. Po druhé, nový tovar sa dodáva do obchodov celkom často, čo znamená, že hľadajúci zákazníci majú pred sebou vždy niečo nové. Kým Zara má nový tovar dva krát do týždňa, H&M a Forever21 dostávajú nové zásielky denne. Tieto značky sú notoricky známe, že sa nápadito podobajú tvorbe high-end návrhárov. To umožňuje zákazníkom, aby si zaobstarali niečo aspoň čiastočne podobné drahému originálu za zlomok nákladov. Navyše ceny sú nižšie ako na zvyšku trhu. Nízke ceny znamenajú, že  ľudia si môžu kúpiť veci, ktoré vlastne ani nepotrebujú, a to bez veľkého premýšľania. Ak stoja 30 dolárové šaty, alebo dvadsať dolárové tričko len 15 dolárov, stávajú sa prakticky neodolateľnými. To hedonické potešenie v centre mozgu rozsvieti kontrolku, s cenou klesá pocit viny. Jediným spôsobom, ako premeniť lacné oblečenie na zisk, je predať veľké množstvo. To je to presne to, čo Fast fashion robí. A má na tom obrovské zisky. Amancio Ortega zo Zara a Švéd Stefan Persson, predseda H&M sú toho svedkami.


 

Súvisiace články

Aktuálne správy