Ako zarobiť milióny marketingom: Naučím vás investovať, sledujte moje obchody

, Bloomberg Businessweek Foto:YT, archív T.S.

Má veľmi rád ľudí, ktorí sa usilujú byť takí bohatí, ako on. Má len 33 rokov, ale ľudia sú ochotní platiť za jeho rady a odporúčania. Bizarné seba propagačné internetové stratégie urobili z Tima Sykesa väčšieho boháča než jeho obchody.

Sykes sedí v hotelovej izbe pred svojim počítačom a sleduje na burze málo známu bezpečnostnú spoločnosť s názvom Technical Communications. Tá rastie o 30 percent na základe publikovaných správ o podpísaní zmluvy o poskytnutí šifrovania pre egyptskú armádu. Nie je sám kto tento pohyb na burze sleduje, cez live stream je to aj niekoľko stoviek jeho najoddanejších zákazníkov. Sykes totiž prevádzkuje sociálnu sieť pre obchodníkov s názvom Profit.ly, ktorá má asi 50 000 členov. Z toho asi 6000 dostáva denné tipy e-mailom, týždenné informačné bulletiny, a prístup k tisícom videí, ako sú napríklad obchodné webináre. To sú platiaci zákazníci, ktorí nedokázali správne odpovedať na jeho hypotetickú otázku: "na ktoré akcie sa práve pozerám? Je to za ostatné dve hodiny môj obchod číslo jeden!"

Sykes už robil rôzne veci v živote. Bol obchodník, podnikateľ, neúspešný manažér hedžových fondov, ale v ostatnom čase dbá na svoju prezentáciu. V posledných niekoľkých rokoch sa objavil v rôznych reality show, podieľal sa na výrobe televíznych relácií, parodoval videá top 40 piesní so svojou 21 ročnou priateľkou, kúpil si za 200 000 dolárov športové auto, ktoré ani nepoužíval… To všetko v mene propagácie, dobrej aj zlej. Každý deň považuje za novú príležitosť upozorniť na seba. Využíva virál ako to len ide. Nečudo, že potenciálni investori klikli na jeho webové stránky platia mu za každú radu.

Po prvom obchodovaní s vlastnými peniazmi rozbieha hedžový fond, ten ale v roku 2007 skrachoval. Napriek tomu sa z neho stáva guru, ktorí svojim stúpencom radí, ako môžu profitovať z nákupu a predaja akcií, podobne, ako on sám dokázal zarobiť 4 milióny dolárov na podobných obchodoch. Naučí vás ako sa pohybovať na trhu, stačí ak zadáte číslo svojej kreditnej karty.

Takéto obchody sú živnou pôdou pre podvody. Žiadny seriózny finančný poradca by sa nikdy nerozhodol dávať rozumy tak, ako to robí Sykes. Približne v tom istom čase, kedy spustil projekt Profit.ly, sledoval životopisný film o pionieroch sexuálneho vzdelávania a uvidel paralelu. "Pozrite sa na štatistiky týkajúce sa sexuálnej výchovy. Ľudia jednoducho nechceli, aby sa o tom hovorilo otvorene. Rovnako ako akcie verejne obchodovaných spoločností pod jeden dolár. Pritom sú tak lákavé! Ale 90 percent ľudí, ktorí s nimi obchodujú, sú stratoví len kvôli tomu, že nakúpili prašivé akcie, snažím sa tomu dať nejakú štruktúru."

Sykesova závislosť začala, keď ako tínedžer skončil svoju sľubnú tenisovú kariéru a bol nútený nájsť si nového koníčka. Čoskoro sa vrhol na akciový trh, behal medzi troma počítačmi v knižnici na strednej škole, len aby dokázal držať krok s vzostupom a pádom spoločností. V zimnom semestri svojho prvého ročníka na Tufts University v roku 2000 začal Sykes vážnejšie obchodovať. Pomohlo mu 12 000 dolárov od rodičov. Zameral sa na najrizikovejšiu kategóriu akcií, dolárové akcie. "V mojej mysli, to bolo jednoduché, boli nielen cenovo dostupné, ale boli viac volatilné a predvídateľnejšie ako tie veľké, ktoré sľubovali väčší profit." Tá jeho predvídateľnosť bola ale čiastočne dôsledkom niečoho iného, zvaného internetová bublina. Jednou z najviac ziskových stratégií bola kúpa akcie každej spoločnosti, ktorá oznámila, že sa pridá k aktivite ".com". V čase, keď si uvedomil, že jeho zisky boli viac výsledkom šťastia než zručnosti, naučil sa vsádzať proti spoločnostiam, ktoré sú na ceste smerom hore.

Neskôr sa pokúšal s vlastným hedžovým fondom s názvom Cilantro Fund Management. Čoskoro ho zisky dostali do časopisu Trader Monthly, akoby experta pre finančný svet. Prišlo pozvanie od televízie CNBC. Z priameho prenosu dostal Sykes taký strach, že si musel "uhnúť" vodky, aby sa uvoľnil. Bol natoľko opitý, že hovorili otvorene o svojej najväčšej strate 200 000 dolárov, s takou radosťou ako keby šlo o zisk. Reakcia bola okamžitá. Zmluva pre realityshow Wall Street Warriors. "Wall Street Warriors bolo vysielané v čase, keď som si uvedomil, že aj keď môj výkon bol strelený, dokázalo to ospravedlniť zlú investíciu tým, že som neovládateľný," hovorí. "Pretože všetci v oblasti financií sú tak  s******e nudní." Televízne vystúpenie mu pomohlo v jeho sociálnom živote. "Nemusel som platiť za pitie po dobu šiestich mesiacov po tom, čo sa to vysielalo," hovorí Sykes. Potom prišiel rok 2007, kedy sa stal stredobodom pozornosti v New York Post. Bulvár oznámil, že ho odmietli vpustiť na obchodnícky večierok, lebo jeho výnosy začali strmhlav padať. Cilantro stratilo tretinu majetku fondu, po neúspešnej investícii do e-commerce spoločnosti a ukončila svoju činnosť v októbri 2007.

To však nič neznamenalo v raste popularity samotného Sykesa. Reality show prevzali v Európe a Južnej Amerike a Sykes začal dostávať poštu od fanúšikov z celého sveta. Ľudia si pýtali finančné rady a Sykes nemal potuchy, ako na to. "Uvedomil som si, že je tu oveľa väčšia potreba vzdelávať ako hospodáriť s peniazmi bohatých ľudí," hovorí. Začal ponúkať bezplatné poradenstvo on-line, ubehol len rok po krachu jeho hedžového fondu. Písal o dôležitosti konzervatívneho obchodovania a radil akých akcií je dobré sa zbaviť. Nie je možné zistiť, koľko ľudí prišlo o peniaze na základe Sykesových nápadov, ale on ich uistil, že sú víťazmi. Ale aj naopak.Michael Goode, 34 ročný obchodník z Michiganu hovorí, že zarobil 1,4 milióna dolárov len na základe Sykesových techník investovania. Pred dvoma rokmi, klient z Tadžikistanu, ktorý hovorí, že zarobil 250 000 dolárov vďaka systému od Sykesa, mu poďakoval tým, že po ňom pomenoval svojho prvorodeného syna Timura.

Sykes sa rozhodol ísť v stopách pochybného marketingu. V roku 2012 si kúpil oranžové Lamborghini, zaplatil za neho 60 000 dolárov. Objavoval sa na jachte, začal lietať súkromným ​​tryskáčom a ubytovanie bral len v prezidentských apartmánoch. Všade o sebe nakrúcal videá, ktoré umiestňoval na internet. "Celý svoj marketing robí tak, aby vyzeral ako blbec," hovorí jeho matka. Ale práve toto ho robí bohatším než obchody, ktoré kedy urobil. Keď ho Bloomberg BusinessWeek požiadal o dôkaz, že jeho priateľka Bianca Alexa nie je len platená spoločníčka, živá rekvizita na zvýšenie atraktivity jeho záberov, Sykes do e-mailu naskenoval faktúru za zásnubný prsteň a o niekoľko týždňov neskôr mu počas dovolenky na Bali priateľka povedala áno. Tim Grittani tvrdil, že zarobil viac než milión dolárov na technikách od Sykesa. "Keď nič nepredáva, je to normálny chalan. Rozdiel je až neuveriteľný," hovorí Grittani.

Raz týždenne Sykes necháva platiacim zákazníkov na Profit.ly prístup k živým prenosom z jeho počítačového monitora v priebehu obchodnej seansy. Pri svojich stávkach je už ale pred publikom opatrnejší. "Ľudia zrušia môj newsletter ak prestanem obchodovať, ale omnoho viac ľudí sa odhlási ak urobím zlý obchod." Sykes začal v roku 2014 s 500 000 dolármi na účte, o rok neskôr už mal 875 000 dolárov, zisk 175 percent urobil z minulého roka jeho najlepší rok v histórii. Medzitým mu príjem rástol o ďalšie 4 milióny dolárov z Profit.ly, z predaja newsletterov, DVD a poplatkov za prístup k poradenstvu od iných odborníkov

Sykesov Live stream z hotelovej izby pomaly končí. Ako inak v pozitívnom duchu. Blíži sa uzavretie trhu, nakupuje akcie Technical Communications. A predáva svoj podiel len niekoľko hodín po tom, čo si akcie kúpil. Zisk predstavoval 3700 dolárov, viac než dosť na účet za noc pobytu. Neskôr ešte zúčtuje svojich zákazníkov. "Všetko, to ide pekne ruka v ruke," hovorí Sykes. Oprel sa v kresle a s úsmevom dodáva: "Učím, obchodujem a zarábam peniaze. Je to krásne manželstvo."

 

Súvisiace články

Aktuálne správy