Žiadosť o hypotéku posúdia po novom: Jednoduché obrázky odhalia vaše úverové riziko

, dailymail Foto:photl; SITA

Snažíte sa viac šetriť ak má rolka toaletného papiera už len nepatrný priemer? Ste naštvaní, ak nie je nasadený vrchnák na zubnej paste? Keď idete žúrovať, ste radšej v úzadí, alebo stredom pozornosti? Odpovede na podobné otázky dokážu o vás prezradiť veľa, dokonca aj vo finančnom svete. Banka sa tak jednoduchšie dokáže rozhodnúť, či vám odklepne pôžičku, hypotéku, alebo vám nenavrhne ani služby kreditnej karty.

Banky sa začínajú obávať, že ich doterajšie metódy pri rozhodovaní o tom, či klient môže dostať pôžičku, nefungujú dostatočne. Väčšinou ide o prísne predpisy ako pri takýchto rozhodnutiach postupovať, ale aj počítačové programy môžu robiť chyby. Aj spoľahliví dlžníci môžu byť zbytočne odmietnutí, najmä v prípade, že si v minulosti dostatočne veľa nenapožičiavali, alebo už majú nejaký ten prešľap vo svojej úverovej minulosti.

Najnovšie istá technologická spoločnosť vyvinula online test, ktorý banke prezradí o klientovi všetko, čo by mala vedieť o svojom potenciálnom zákazníkovi. Žiadateľom sa zobrazujú fotografie na počítači, vyhodnocuje sa najpresnejšia reakcia na rôzne druhy situácií. Vyskočí otázka a pod ňou šesť ilustračných obrázkov zozbieraných z webu. Na jednom je sada kľúčov od domu, kolíska, muž ukazujúci svojho syna ako sa holí, administratívny pracovník sedí pri počítači a na ďalšom zábere je akási škatuľa. A teraz otázka: Čo si myslíte, kedy je človek dospelý? Možno by sme mohli kliknúť na administratívneho pracovníka, ale mať zamestnanie predsa ešte neznamená, že ste zrelý. Tak čo? Kľúče od domu? Alebo radšej kolíska? Mať dieťa a vychovávať ho, to je ono! Ale potom sa lepšie pozriete na obrázok so škatuľou a zisťujete, že je to volebná urna. Ale už je neskoro, už ste si vybrali a klikli. A je tu hneď ďalšia otázka. Ako by ste začali vyjednávanie? Aj rýchlosť odpovede sa berie do úvahy. Máte pred sebou obrázky, kde na väčšine ľudia mávajú rukami a kúskami papiera. Na ďalších sa vedú intenzívne rozhovory alebo si už trasú rukami. Ak si vyberiete rozhovor pri káve, je to pre banku pozitívne znamenie. Banky sú radšej ak sú zákazníci pripravení hovoriť s nimi, v prípade, že sa dostanú do finančných problémov. Nechcú klientov, ktorí ignorujú červené čísla a strčia hlavu do piesku.

Ďalšia otázka je ohľadom správania sa na večierku. Ak zvolíte obrázok, kde sa účastník tvári rezervovane, je pravdepodobné, že si vás banka bude ceniť viac, než ak si vyberiete obrázok niekoho, kto si udržuje pozornosť davu absurdným oblečením. Extroverti majú väčšie sklony k impulzívnym nákupom.

V ďalšom kole prichádzajú obrázky zachytávajúce neporiadok. Odbalená a odkusnutá čokoláda, alebo použitá prázdna rolka toaletného papiera "odložená" niekde v kúte. Ďalšie scény naopak navodzujú pocit poriadku. Napríklad, nôž a vidlička umiestnené v presnej vzdialenosti od seba. Všeobecne platí, že ten, kto je obklopený neporiadkom a zvláda stres, má aj lepšie úverové riziko. Naopak nadmerný poriadok sú body dole. Podľa toho aký obrázok zvolíte, počítačový program prepočíta, nakoľko ste otvorení novým skúsenostiam, či sa vopred vzdávate, či ste introvert a podobne. Zhodnocujú sa všetky dôležité faktory pre zvládnutie kreditného rizika. Potom už nasledujú otázky, ktoré odhalia, či ste hýrič, alebo skôr šetrič a za akých okolností s najväčšou pravdepodobnosťou nezaváhate siahnuť po hotovosti. Trvá to menej ako päť minút a test je dokončený.

Nedal by sa takýto systém poraziť vopred zvoleným výberom odpovedí, ktoré by automaticky poskytli najlepšie skóre? Zrejme nie, počítač by asi odhalil, že postupujete podľa nejakej šablóny a snažíte sa ho prekabátiť. Autori projektu sú presvedčení, že aj keď nie každý má úverovú históriu, ale určite každý má osobnosť. "Systém ukazuje potenciál každého žiadateľa. To nám umožňuje podporu aplikácií, ktoré dokážu identifikovať konkrétneho kandidáta. To, kým je, a nie to, čo by mal, alebo nemal urobiť," povedala Claire McCafferyová, zo spoločnosti Visual DNA, ktorá systém vyvinula.

Testovacia prevádzka aktuálne prebieha v dvoch krajinách, v Rusku a Južnej Afrike, kde veľké množstvo ľudí nemá tradičnú úverovú históriu. Firma dúfa, že sa jedného dňa po takomto systéme siahnu aj hypotekárne spoločnosti.

A výsledok? Najskôr dobrá správa. Mám skvelú pracovnú morálku a všeobecne som poriadkumilovný, ale… Som tiež náchylný robiť spontánne rozhodnutia. Pokiaľ by šlo o úver je to pravdepodobne zlá vlastnosť. Možno to bude znieť čudne, ale práve pred pár dňami som šiel do miestneho reťazca kúpiť kurča. Odišiel som ale aj s veľmi pohodlnými topánkami, veď stáli len päť eur, bola to skutočne výhodná kúpa. Ale ak je toto nový revolučný systém pre banky, budúci odmietnutí zákazníci budú asi len krútiť hlavou nad tým, že im odmietli žiadosť o hypotéku, pretože sú rozhorčení ak vidia pohodený, rozbalený kus čokolády niekde v obývačke na koberci.

Súvisiace články

Aktuálne správy