Výnosy najväčších maloobchodných reťazcov rástli vlani pomalšie

Výnosy 250 najväčších maloobchodných reťazcov na svete vzrástli vo finančnom roku 2013/2014 končiacom sa v júni 2014 medziročne o 4,1 %. Rast sa tak opäť spomalil, napriek tomu takmer 80 % z nich vykázalo zvýšenie tržieb z maloobchodného predaja. Vyplýva to zo štúdie Global Powers of Retailing 2015 poradenskej spoločnosti Deloitte.
Výnosy 250 najväčších svetových reťazcov dosiahli v tomto období celkove 4,35 bilióna USD (3,69 bilióna EUR) a priemerné tržby jednotlivých spoločností tak prekročili hranicu 17,4 miliardy USD (14,74 miliardy EUR).
„Vzhľadom na stagnujúcu svetovú ekonomiku v roku 2014 mali mnohí spotrebitelia obmedzené finančné možnosti, čo malo nepriaznivý vplyv na maloobchodné tržby. Preto bude rozvoj medzinárodného maloobchodného sektora v roku 2015 závisieť od ekonomickej stability niekoľkých najväčších ekonomík,“ predpovedá hlavný medzinárodný ekonóm Deloitte Ira Kalish.
Rok 2014 bol podľa neho mimoriadne ťažký pre Čínu, eurozónu a niektoré kľúčové rozvíjajúce sa ekonomiky. „Pomerne dobre sa darí americkej a britskej ekonomike, čo dokazujú aj ukazovatele naznačujúce pravdepodobný výrazný rast v roku 2015 a možno i v ďalších rokoch,“ dodal Kalish.
V štúdii sa konštatuje, že maloobchodný predaj by mal v tomto roku ovplyvniť cestovný ruch. Očakáva sa, že reťazce budú obsluhovať stále viac cudzincov nakupujúcich drahý tovar, pričom hlavnými faktormi rastu budú najmä turisti z novovznikajúcich trhov.
Trendom roka 2015 v maloobchode budú aj mobilné technológie. „Maloobchodné reťazce sa budú musieť prispôsobiť a zabezpečiť bezdrôtové pripojenie na internet v kamenných obchodoch alebo vytvoriť užívateľsky jednoduché webové stránky prispôsobené rôznym druhom osobných mobilných zariadení,“ avizuje spoločnosť.
Dôraz sa bude podľa štúdie klásť tiež na rýchlosť v záujme uspokojenia potrieb zákazníkov. Zahŕňať to má časovo obmedzenú ponuku výrobkov a jednorazové ponuky, ktorých zámerom je vzbudiť pocit naliehavosti vedúci k okamžitému nákupu, ako aj dočasné predajne s cieľom rýchlo uviesť výrobky a služby na trh a vyvolať rozruch či samoobslužné pokladnice a stánky, ktoré majú skrátiť alebo úplne eliminovať čakanie.

Súvisiace články

Aktuálne správy