Novoročné výpredaje: Na čo si dať pozor?

, dTest Foto: SITA

I keď sú Vianoce už dávno za nami, obchodníci aj naďalej útočia na naše peňaženky. Výpredaje lákajú, pri pohľade do výkladných skríň obchodov získate pocit, že to, čo ste neminuli pred sviatkami, musíte minúť teraz hneď, pretože lacnejšie to už nebude.

Aby ste vďaka zľavám ušetrili, mali by ste mať určitý prehľad o bežnej cene daného tovaru. Mohlo by sa vám inak stať, že v obchode o ulicu ďalej kúpite rovnaký výrobok lacnejšie aj bez zľavy. Že je tovar v určitom obchode o 50 percent zlacnený totiž neznamená, že ho za,zľavnenú'cenu nekúpite inde úplne bežne. Každá predajná akcia je určitým marketingovým ťahom, preto je potrebné sa mať na pozore, v niektorých prípadoch dokonca môže ísť aj o klamlivé obchodné praktiky. Sú to predovšetkým falošné zľavy, kedy predajca cenu výrobku vlastne vôbec nezníži a slovo, zľava 'použije len ako magické zaklínadlo na nalákanie nepozorného spotrebiteľa. Alebo sa využije dočasné navýšenie ceny, aby potom mohla byť znížená na pôvodnú hladinu a vydávanie tohto rozdielu za zľavu.

Príliš neverte výkladom, ktoré lákajú na krach cien, totálne výpredaje a 80 percentné zľavy. Keď sa dôkladne zadívate na reklamu, bude často pred číslicou maličké slovíčko "až". Konkrétneho tovaru s tak veľkou zľavou rozhodne nebude plná predajňa a skôr budete mať problém zistiť, čo konkrétne je až o toľko zľavnené.

Ak obchodník predáva tovar v zľave, musí na ňom vždy byť uvedená konečná cena a vyčíslenie zľavy musí na cent sedieť. Pokiaľ vám ale suma na cenovke nesedí, upozornite SOI. Klamanie spotrebiteľov môže obchodníka vyjsť na pokutách dosť draho.

Môže sa stať, že obchodník tvrdí, že na zľavnený sortiment neplatí záruka, prípadne je obmedzená. Nič také nie je možné, aj na tovar zakúpený v zľave platí zákonná záruka 24 mesiacov. Výnimku tvoria zľavy, ktoré boli poskytnuté kvôli chybe výrobku, pre takúto príčinu sa potom tovar reklamovať nedá. Na druhej strane ale ak sa vyskytne u daného tovaru iný nedostatok, než kvôli ktorému bol zľavnený, záruka sa naň vzťahuje. O dôvode takejto zľavy musí byť zákazník pri nákupe informovaný a táto skutočnosť by mala byť potvrdená aj na doklade o kúpe. Nemožno však poskytnúť zľavu pre nedostatky, ktoré v budúcnosti ešte len vzniknú. To by bolo obchádzanie zákona.

Súvisiace články

Aktuálne správy