Špekulácie analytikov: Skončí TESCO na Slovensku?

, Financial Times;pymntss Foto:SITA

Vďaka lacným potravinám v Európe majú obchodníci stále ťažšiu pozíciu v konkurenčnom boji. Jedným z riešení je obrátiť väčšiu pozornosť na iný, výhodnejší tovar. Napríklad na oblečenie. A cenová vojna, ktorá ovplyvňuje marže, sa môže začať znova. Ak bude pokles tržieb pretrvávať, analytici špekulujú o predaji zahraničnej siete.

Nepotravinársky tovar generuje v priemere 2 až 3 percentá tržieb na meter štvorcový. Marža z takýchto predajov môže byť 4 až 5 percent, dvojnásobok potravín, napísal Financial Times.

Nedávny článok FT poznamenáva, že potraviny z hypermarketov, vrátane aj u nás známych reťazcov Tesco a Carrefour, majú problémy kvôli poklesu tržieb nepotravinárskeho tovaru. Stalo sa tak kvôli rozšíreniu sietí menších prevádzok, ktoré oblečenie nepredávajú a on-line špecializovaných predajcov.

Ale oblečenie vyzerá sľubne, pretože má nielen vyššiu ziskovú maržu, ako potraviny, ale jeho predaj má v supermarketoch rastúci trend, podľa odhadov to bolo až 30 percent medzi rokmi 2008 a 2013. "Predaj oblečenia v maloobchodných predajniach potravín rýchlo rastie, hlavne vo Veľkej Británii. Je to jeden z mála svetlých momentov pre veľkú trojku supermarketov," tvrdia analytici Morgan Stanley. Boli to nemeckí Lidl a Aldi, ktorí vyvinuli tlak na spoločnosti, ako je Tesco, aby vstúpili na trh s módou. Tesco sa snaží obhajovať, že sú predovšetkým obchod s potravinami, ale aj tak sa mu podarilo rozšíriť svoj ​​podiel na trhu s odevmi z 1,8 percenta v roku 2009 na 2,3 percenta v minulom roku vďaka svojej značke oblečenia F&F. "Avšak vzhľadom k potenciálu je stagnácia v tomto roku a to, že sa Tesco začína zameriavať na nepotravinárske kategórie, znepokojujúca," tvrdia analytici Morgan Stanley.

Nedávno medializované čísla určite nie sú pozitívne. Predaj v druhom štvrťroku tohto roka klesol o 4,5 percenta. To je pád, aký nikto nevidel od roku 1993. V Morgan Stanley sa domnievajú, že za tieto výsledky môže aj konkurencia tzv. hard diskontov ako je u nás Lidl, tým pádom už Tescu nezostal tak veľký priestor na manévrovanie. Zlepšenie ekonomiky v Európe, očakávané už v budúcom roku, spoločne s prevládajúcim optimizmom na trhu, môže viesť k posilneniu britskej značky Tesco. Analytici uviedli, že by to vyžadovalo takú úroveň investícií, ktorá by výrazne znížila zisk spoločnosti pred zdanením. V tom prípade by vedenie, podľa špekulácií analytikov Morgan Stanley, mohlo zvažovať čiastočný, alebo úplný predaj medzinárodnej obchodnej siete. Obchodný reťazec by tým mohol prelomiť dlhoročné prešľapovanie na mieste a z predaja by mohol investovať na zlepšenie pozície na domácom britskom trhu. Podľa analytikov nie je dobré preceňovať zahraničné dcérske pobočky, skôr majú pre skupinu slúžiť ako istá rezerva v prípade núdze.

Predaj by sa podľa Morgan Stanley mohol uskutočniť, pravdepodobnosť odhadujú tak na 40 %, ak trh zaplaví optimizmus, a cena akcií Tesco vyletí zo súčasnej úrovne okolo 185 libier na 245 libier. V takom prípade by vrcholový manažment predajom jednej, alebo viacerých pobočiek mimo Veľkej Británie a Írska zarobil.

Aj keď Morgan Stanley dostatočne zdôrazňuje: je to z ich strany len čisto špekulácia a nie je známe, že by Tesco takéto kroky zvažovalo, je nesporné, že jediným predajom by sa dlh voči príjmom znížil zo súčasných 3,9 % na rovné tri percentá. Ak by sa zbavili všetkých zahraničných predajní, za toto medzinárodné portfólio by zinkasovali 4,9 miliardy libier a zároveň by sa aj súčasný dlh 6,6 miliardy libier zmazal.

Najpravdepodobnejší scenár, okrem Južnej Kórei a thajskej siete by sa predaj dotkol aj východoeurópskych pobočiek. Za tento obchod by do Tesco kuchyne pribudlo niečo medzi 10,2 až 17,3 miliárd libier. Ak sa vyhliadky trhu nezmenia, Morgan Stanley tomu dáva väčšiu než 50 percentnú pravdepodobnosť, potom cena akcií Tesco kontinuálne klesne na úroveň 160 libier. V tomto prípade by pravdepodobne britskému obchodnému reťazcu zostali sily len udržanie súčasnej úrovne zisku a z pohľadu konkurencieschopnosti by sa zbavili len tých najpálčivejších akcií.

Súvisiace články

Aktuálne správy