Malé a stredné chorvátske firmy zvyšujú podiel na exporte

Malé a stredné podniky sú novými chorvátskymi exportérmi. Informovala o tom agentúra Hina. Banka Magazine dnes pri okrúhlom stole predstavila svoju štúdiu, z ktorej vyplýva, že od vypuknutia krízy malé a stredné podniky zvýšili vývozy, kým veľkým klesli.

Malé a stredné podniky sú novými chorvátskymi exportérmi. Informovala o tom agentúra Hina.
Banka Magazine dnes pri okrúhlom stole predstavila svoju štúdiu, z ktorej vyplýva, že od vypuknutia krízy malé a stredné podniky zvýšili vývozy, kým veľkým klesli.
Od roku 2008 do konca roku 2012 malé a stredné podniky zvýšili export o 8 miliárd HRK (1,05 miliardy eur), kým veľkým firmám klesli v rovnakom období o 4 miliardy HRK. Autor štúdie Jurica Zrnc konštatoval, že veľkí výrobcovia nedokázali nahradiť výpadky v odbyte na domácom trhu vývozom. Tým druhým sa to podarilo.
Zrnc, analytik centrálnej banky, uviedol, že taký vývoj bol nepravdepodobný, lebo pred recesiou mali veľké firmy podiel na chorvátskom exporte okolo 60 % a 70- až 80-% podiel na priemyselnej produkcii.
V prehľade, ktorý vypracoval Záhrebský ekonomický ústav a Svetová banka o vývoji produktivity práce v chorvátskych firmách v rokoch 2008 až 2012, sa uvádza, že ich produktivita za štyri roky klesla o 2,88 %. Z toho vyplýva, že spoločnosti, ktoré sa orientovali len na domáci trh, sa dostali do oveľa horšej situácie než exportne orientované firmy. V tých druhých produktivita klesla oveľa menej a v niektorých dokonca vzrástla.

Súvisiace články

Aktuálne správy