Finančná podpora štátu pre spotrebiteľské združenia je veľmi nízka

Finančná podpora štátu pre spotrebiteľské združenia je v európskom kontexte veľmi nízka. V roku 2014 klesol objem prostriedkov určených na podporu združení takmer na nulu. Uviedlo to Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v návrhu Stratégie spotrebiteľskej politiky SR na roky 2014 až 2020, ktorý by mala na svojej stredajšej (15.10.) schôdzi prerokovať a schváliť vláda SR.
„Kým v roku 2009 boli združenia podporené zo štátneho rozpočtu sumou 152.500 eur, v roku 2014 im bola pridelená dotácia len vo výške 20.000 eur,“ spresnil rezort hospodárstva vo vládnom materiáli.
Združenia podľa MH SR často bojujú s existenčnými problémami, čo im bráni systematicky rozvíjať ochranu spotrebiteľa a prioritne plniť poslanie, na ktoré sú určené. „Spotrebiteľské zduženia zastávajú názor, že len dostatočná finančná podpora štátu pomôže zmierniť ich rivalitu a postupne ju zmeniť na spoluprácu,“ uviedlo ministerstvo hospodárstva v návrhu.
V niektorých štátoch EÚ majú jednu národnú spotrebiteľskú organizáciu, v iných štátoch viaceré, úzko profilované združenia, napríklad na vzdelávanie, energetický sektor či testovanie výrobkov.
„Našou snahou je vytvoriť fungujúcu platformu, ktorá zabezpečí komunikáciu medzi spotrebiteľskými združeniami a ústrednými orgánmi štátnej správy, medzi združeniami navzájom, ako aj medzi združeniami a podnikateľským prostredím, na ktorej sa budú hľadať efektívne spôsoby presadzovania záujmov spotrebiteľov prostredníctvom spotrebiteľských združení,“ spresnilo MH SR.
„Na základe skúseností z predchádzajúcej stratégie môžeme konštatovať, že súčasný model poskytovania štátnych dotácií spotrebiteľským združeniam sa ukázal ako neefektívny. Tento stav sa bude MH SR snažiť zmeniť, za súčasného zachovania čo najvyššej hospodárnosti a odôvodnenosti prideľovaných dotácií,“ zdôraznil rezort hospodárstva v materiáli.
K zefektívneniu systému prideľovania dotácií pre spotrebiteľské združenia zo štátneho rozpočtu by preto podľa MH SR mohlo prispieť aj zohľadnenie zásady zásluhovosti. „Kým v ostatných členských štátoch EÚ má dotačná politika združení stúpajúci tendenciu, v SR je z roka na rok na tento účel zo štátneho rozpočtu vyčlenených menej finančných prostriedkov. Pre porovnanie, napríklad v susednom Maďarsku je výška príspevku na ochranu spotrebiteľov na jedného obyvateľa takmer dvojnásobná,“ dodalo MH SR v návrhu stratégie spotrebiteľskej politiky.

Súvisiace články

Aktuálne správy