Dronomika: Hollywood otvoril dvere bezpilotnej ekonomike

, iHNed Foto:SITA

Nové odvetvie podnikania v hodnote miliárd dolárov len v USA, zažíva prvé dni ostrého štartu. Logistická firma DHL začala pomocou bezpilotných lietadiel dodávať balíky na nemecký ostrov Juist.

DHL, vlastnené nemeckou firmou Deutsche Post, bude dodávať na pravidelnej linke z prístavu Norddeich na ostrov Juist prostredníctvom bezpilotného lietadla lieky. Pôjde o predprogramovaný let  dlhý 12 kilometrov. Všetko sa bude diať automaticky, ale pod dohľadom operátora. Parcelcopter unesie 1,2 kilogramu nákladu a na ostrov Juist doletí  za 15 až 30 minút.

Povolenie, ktoré nemecké ministerstvo dopravy dalo, sa vzťahuje zatiaľ len na túto jednu trasu, kde nelietajú žiadne lietadlá a drony neletia nad žiadnymi ľudským obydliami. Po mesiaci bude prevádzka stroja vyhodnotená. Nemecký príklad presne ukazuje, kde firmy ako DHL či Amazon vidia bezprostredný potenciál bezpilotných lietadiel. V dodávkach do ťažko prístupných, málo obývaných oblastí. Aj keď najmä vízia Amazonu dodávať balíky lietadlami priamo domov je oveľa odvážnejšia, v najbližších rokoch nemožno očakávať, že by regulačné orgány boli ochotné povoliť viac.

A zatiaľ na druhej strane Atlantiku dostalo šesť televíznych a filmových spoločností v Hollywoode povolenie od amerického regulačného leteckého úradu FAA na využívanie dronov pri nakrúcaní filmov v 48 štátoch. V USA dostalo povolenie šesť firiem. Podmienkou je, že váha bezpilotného lietadla nesmie prekročiť 25 kilogramov, riadiť ho musí pilot s licenciou v dohľadnej vzdialenosti a nad uzavretou plochou. Dron nesmie letieť vyššie ako 120 metrov nad terénom a tiež nesmie lietať v noci. Problémom ale zostáva, okrem postoja FAA, aj použitie priestoru nad súkromnými pozemkami a obydliami alebo poistenie.

Bezpilotné lietadlá boli doteraz doménou armád, preto civilná prevádzka narážala na rad obmedzení, aj keď firmy ako DHL, Google či Amazon experimentálne už balíky dodávali. Môžu sa teda rozbehnúť preteky o to, kto a ako najlepšie dokáže bezpilotné lietadlá využiť a presvedčiť Federálny letecký úrad (FAA) o bezpečnosti takejto prevádzky. Aj keď je FAA pomerne striktné, dostala už od Kongresu zadania, ako integrovať komerčnú prevádzku bezpilotných lietadiel do bežnej praxe. "Je to prvý krok a míľnik na ceste k využitiu bezpilotných lietadiel. Možnosti sú obmedzené len našou fantáziou," komentoval povolenie americký minister dopravy Anthony Foxx.

Poľa združenia AUVSI zastupujúceho 7500 prevádzkovateľov dronov v USA je odhadovaná hodnota nového odvetvia 16 miliárd dolárov, ktoré môžu do troch rokov od vydania povolenia vytvoriť firmy spojené s dronmi len v USA. Zamestnajú pritom odhadom na 70 000 ľudí. "FAA by mala podporiť ďalšie použitie, kde je menšie riziko – ako sú poľnohospodárske lety alebo ťažobné využitie," povedal Michael Toscano, šéf združenia prevádzkovateľov bezpilotných strojov AUVSI. Aj keď všeobecné povolenie je ešte roky vzdialené kvôli príprave legislatívy, americká vláda vyčlenila šesť málo obývaných regiónov, kde sa môžu drony testovať.

Po vzore Amazonu tento rok v auguste aj Google odhalila vývoj svojho projektu. Jednokrídlové modely so štyrmi motorky testovala tým, že dvom farmárom v austrálskom Queenslande dodávali vodu, lieky a potraviny. Podľa vyhlásenia firmy, ktorá tento rok v apríli kúpila aj výrobcu dronov na solárny pohon, však potrvá ešte roky, kým bude k dispozícii komerčne využiteľná sieť pre pravidelné dodávky. Podobný projekt vyvíja aj Facebook.

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy