Reálna pomoc: Ministerstvo príjme každý podnet spotrebiteľa, ktorý sa cíti poškodený

, Foto: SITA

Ľudia, ktorí sa topia v dlhoch, majú viac úverových zmlúv. Voči mnohým z nich sa vedú exekučné konania alebo vykonávajú dobrovoľné dražby. Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorá pôsobí na Ministerstve spravodlivosti (MS) SR, sa zaoberá aj takými prípadmi spotrebiteľov.

"Komisia príjme každý podnet, keďže z neho sa dozvedá nielen o zmluvách, ktoré sa uzatvárajú, ale aj o tom, ako to so spotrebiteľom v praxi chodí," ubezpečila hovorkyňa rezortu spravodlivosti Alexandra Donevová a pripomenula, že na základe týchto poznatkov ministerstvo pripravuje a pripravilo legislatívne zmeny zamerané na ochranu spotrebiteľov.

"Zisťujeme, že niektorí dodávatelia chcú niekedy až bezcharakterne zarábať na slabších a chudobných. Najmä predražovaním predávaných tovarov alebo služieb. Proti jednoduchým občanom so slabým právnym povedomím uplatňujú aj rôzne modely postupovania a vymáhania pohľadávok, na ktorých sa majú finančne obohatiť ďalšie – tretie spoločnosti. Prípady, ktorými sme sa doteraz zaoberali, sú rôznorodé," doplnil predseda komisie Milan Budjač. Dlžník sa takto podľa jeho slov "v dôsledku týchto praktík stáva ešte väčším dlžníkom a spotrebiteľ so slabým právnym povedomím aj ľahkou korisťou".
Komisia má preto za cieľ poskytnúť spotrebiteľom kvalifikované stanovisko k zmluvám a poradí im, ako sa môžu ďalej brániť.

"Stanovisko komisie má odporúčací charakter, dáva podnety aj spotrebiteľským združeniam na podanie žalôb. Týkajú sa najmä zákazu uplatňovania neprijateľných zmluvných podmienok a nekalých obchodných praktík. Spotrebiteľské združenia, rovnako ako aj advokáti si veľmi často osvojujú závery komisie a vedia ľudí zastúpiť v konkrétnych sporoch. Mnohé prípady končia na súdoch, ľudia sú úspešní nielen v súdnych sporoch, ale aj v exekúciách," skonštatoval Budjač.

Poškodení zvyknú prísť aj osobne na Ministerstvo spravodlivosti SR v Bratislave na Župné námestie 13, v budove ktorého komisia sídli. Absolútna väčšina podaní je však písomná, komunikácia je možná aj e-mailom.
"Komisia má za úlohu pomôcť spotrebiteľovi. Odkážeme ho na spotrebiteľské združenie alebo dostane od nás základné poradenstvo, ako by sa mal zorientovať, za kým má ísť, na aké podania sa má ďalej zamerať. Pre mnohých je to prvý kontakt s reálnou pomocou," skonštatoval Budjač.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy