Na dopravné projekty by do roku 2020 malo ísť 4,6 mld. eur

Vláda schválila Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020. Pri financovaní projektov by zdroje Európskej únie mali dosiahnuť 3,94 mld. eur a domáce spolufinancovanie 697,82 mil. eur.

Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020, ktorý v stredu schválila vláda, predpokladá použiť na dopravné projekty 4,638 mld. eur. Z tejto sumy by zdroje Európskej únie (EÚ) mali počas siedmich rokov dosiahnuť 3,94 mld. eur, čiže 85 %, a domáce spolufinancovanie zvyšných 697,82 mil. eur. Strategický plán predložil vo vláde minister dopravy Ján Počiatek.

V rámci európskych peňazí by na rozvoj dopravnej infraštruktúry a verejnej osobnej dopravy malo ísť z Kohézneho fondu 2,307 mld. eur cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OP II) 2014 až 2020, z Európskeho fondu regionálneho rozvoja takmer 890 mil. eur (z toho 767 mil. eur cez OP II a 123 mil. eur cez Integrovaný regionálny operačný program) a z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) 743,17 mil. eur. Prostriedky EÚ v novom programovom období 2014 až 2020 môžu byť podľa nového pravidla financovania dočerpané do konca roku 2023.

Celkové finančné potreby na rozvoj dopravnej infraštruktúry v rokoch 2014 až 2020, resp. 2023 podľa materiálu predstavujú objem 9,727 mld. eur. Táto suma pritom neobsahuje prípadné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Schválenie Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 je podľa ministerstva dopravy nevyhnutným predpokladom pre schválenie Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020 v Európskej komisii a následné priebežné uvoľňovanie finančných prostriedkov EÚ. Európska komisia totiž podmienila prístup k eurofondom splnením viacerých podmienok a v prípade dopravy je ňou existencia komplexných plánov pre rozvoj dopravnej infraštruktúry, vrátane udržateľného rozvoja mestskej, prímestskej a regionálnej dopravy.

Ide o prvú fázu základného strategického dokumentu strednodobého charakteru v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry a verejnej osobnej a nemotorovej dopravy. Druhá fáza, ktorá by mala byť ukončená v roku 2016, sa bude zaoberať potrebami dlhodobého plánovania rozvoja dopravného systému SR do roku 2030. „V tejto fáze bude zároveň zabezpečené vypracovanie funkčného dopravného modelu SR, ktorý prispeje k systémovému prístupu pri zbere dát a následnom modelovaní prepravno-dopravných požiadaviek na dopravnej sieti,“ očakáva ministerstvo dopravy.

Súvisiace články

Aktuálne správy