SR má čo robiť v dobiehaní podmienok agentúrnych pracovníkov v Európe

Aj v rámci Európy je veľký tlak na to, aby sa zlepšovali podmienky agentúrnych zamestnancov, nie je to len otázka Slovenska. Slovenská republika má pritom ešte čo robiť, aby v tomto smere dobehla ostatné krajiny Európy. Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave to vyhlásil predseda Odborového zväzu (OZ) KOVO Emil Machyna.
Je presvedčený, že po prijatí zmien v agentúrnom zamestnávaní, ktoré minulý týždeň predstavil rezort práce, sa zlepšia podmienky agentúrnych zamestnancov. „Keď sme si robili prieskumy, či to bolo v Rakúsku, v Nemecku alebo v ďalších krajinách, všade bol agentúrny zamestnanec drahší. U nás sa hľadajú spôsoby, aby bol agentúrny zamestnanec čo najlacnejší, zdôraznil Machyna.
Agentúrne zamestnávanie má pritom aj v Európe podľa neho najmä plniť úlohu prísunu flexibilných pracovníkov. Na Slovensku si však firmy takýmito zamestnancami znižujú náklady na pracovné sily. Momentálne je pritom podľa OZ KOVO v Slovenskej republike od 50.000 do 70.000 agentúrnych zamestnancov.
„Neskutočne sa zneužíva sociálne postavenie ľudí v danom regióne, kde sú agentúrni zamestnanci verbovaní a kde sa zamestnávajú,“ priblížil Machyna. Zákon sa podľa neho obchádza, kde sa len dá. Napríklad takýmto pracovníkom sa podľa odborárov často priznáva len minimálna mzda a ostatné peniaze dostávajú „na ruku“ v cestovných náhradách, aj keď nikam za prácou necestujú. Tie sa totiž nezdaňujú. Podľa prieskumu, ktoré si OZ KOVO urobilo, môže byť takto štát mesačne ukrátený o približne sedem až osem miliónov eur.
Aktuálne navrhnuté zmeny z dielne rezortu práce by však v budúcnosti odborári ešte radi vylepšili. Ministerstvo okrem iného navrhuje napríklad to, aby mal agentúrny zamestnanec rovnaké mzdové podmienky ako interný zamestnanec, alebo, že by mal mať v pracovnej zmluve miesto výkonu práce zhodné s miestom pridelenia.
Vo svete sú však podľa OZ KOVO napríklad bežné ešte aj rekvalifikácie pre agentúrnych zamestnancov, aby mali šancu zamestnať sa v iných profesiách, či možnosť odstupného po určitom období odpracovanom pre agentúru. Zároveň je tu aj myšlienka stanovenia percentuálneho podielu počtu agentúrnych zamestnancov vo firme z celkového počtu zamestnancov. V tomto prípade by odborári navrhovali najviac 25-% podiel agentúrnych zamestnancov v podniku. Samozrejme, záviselo by to od jednotlivých odvetví, niekde by bol aj nižší.

Súvisiace články

Aktuálne správy