Európska komisia poukazuje na potrebu zefektívnenia železničnej dopravy v EÚ

Efektivitu dopravy a kvalitu služieb v oblasti železničnej dopravy treba zlepšiť vo viacerých členských štátoch EÚ. Uvádza sa v dnes zverejnenej správe o stave európskeho trhu so železničnou dopravou, ktorú Európska komisia (EK) predkladá každé dva roky.
Správa EK upozornila na fakt, že otvorené konkurenčné prostredie a častejšie verejné obstarávanie prinášajú lepšie služby pre cestujúcich a vyššiu hodnotu pre daňových poplatníkov. Európske železnice dostávajú ročne 36 miliárd eur z verejných dotácií.
Eurokomisár zodpovedný za dopravu Siim Kallas v tejto súvislosti zdôraznil, že ak majú železnice EÚ obstáť v 21. storočí, je potrebné prijať rázne opatrenia – zjednodušiť postupy povoľovania koľajových vozidiel, zvýšiť investície do infraštruktúry a podporiť výskum a inovácie železníc, ale aj otvoriť domáce medzimestské spoje konkurencii.
Správa EK potvrdzuje, že odvetvie osobnej železničnej dopravy zaznamenalo od polovice 90. rokov obrovský nárast záujmu v krajinách ako Spojené kráľovstvo (+70 %), Švédsko (+42 %), Francúzsko (+37 %) a Belgicko (+26 %). Komisia zdôraznila význam rýchlovlakov, ktoré tvoria štvrtinu celého objemu dopravy v EÚ.
Podľa tejto správy rastie aj medzinárodná osobná doprava, pričom hlavní európski železniční dopravcovia už nie sú iba čisto tradičnými monopolmi vo vlastníctve štátu, ale čoraz viac medzinárodnými železničnými dopravcami s viac ako štvrtinou obratu mimo ich domovskej krajiny.
Zároveň rastie záujem aj o nákladnú železničnú dopravu, v ktorej takmer polovicu objemu dopravy tvorí v súčasnosti cezhraničná preprava. Nové subjekty v tomto odvetví zamestnávajú približne 120.000 ľudí a už sa im podarilo získať 21-% podiel na osobnej a 28-% podiel na nákladnej železničnej doprave.
V správe sa tiež uvádza, že ceny sú nižšie tam, kde dochádza k otvorenej hospodárskej súťaži medzi železničnými dopravcami, ktorej výsledkom sú aj lepšie služby pre cestujúcich. Preto je napríklad cena za lístok na rýchlovlak nižšia tam, kde existuje konkurencia.
Na druhej strane zo správy vyplýva aj to, že odvetvie železničnej dopravy je ešte stále do veľkej miery závislé od verejných dotácií (okolo 36 miliárd eur v roku 2012), čo približne zodpovedá príjmom z predaja dopravných služieb, ako aj to, že nárast objemu železničnej nákladnej dopravy zaostáva za rastom ostatných foriem dopravy.
V správe sa kriticky hodnotí, že európske železnice plne nevyužívajú dôležitý potenciál, ktorý predstavujú osoby so zníženou pohyblivosťou, keď 19 % Európanov necestuje vlakom pre problémy s bezbariérovým prístupom.
EK pripomenula, že 4. železničný balík je v súčasnosti predmetom rokovaní. Bude zaväzovať členské štáty, aby služby osobnej železničnej dopravy ponúkli do verejnej súťaže s cieľom zvýšiť ich kvalitu a zlepšiť pomer medzi kvalitou a cenou. Z rovnakého dôvodu bude požiadavka otvorenej hospodárskej súťaže platiť aj pre vysokorýchlostné a diaľkové vlaky.

Súvisiace články

Aktuálne správy