Rádiovú sieť GSM-R pre železnice dodá Kapsch za 20 mil. eur

Vbudovanie rádiovej siete GSM-R na železničnej trati z Bratislavy cez Žilinu k českým hraniciam je súčasťou zavedenia Európskeho systému riadenia železničnej dopravy na slovenských železniciach. Hlavným dodávateľom projektu Železníc Slovenskej republiky za 45,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty je AŽD Praha.

Prenosovú rádiovú sieť na báze GSM-R na železničnej trati Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica SR/ČR nainštaluje spoločnosť Kapsch CarrierCom s.r.o. Praha zhruba za 20 mil. eur. Informovala o tom v utorok firma s tým, že bude hlavným dodávateľom systému železničného návestenia na uvedenej trase v dĺžke približne 250 kilometrov. Vbudovanie GSM-R do siete Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je súčasťou zavedenia Európskeho systému riadenia železničnej dopravy (European Railway Traffic Management System, ERTMS) na slovenských železniciach.

ŽSR uzavreli zmluvu o dielo so spoločnosťou AŽD Praha s.r.o. ako hlavným dodávateľom ešte vo februári tohto roka za 45,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), resp. 54,35 mil. eur vrátane dane. AŽD Praha má na trati z Bratislavy cez Žilinu po české hranice vybudovať Európsky vlakový zabezpečovací systém (European Train Control System, ETCS). Spoločnosť získala zákazku vo verejnej súťaži ako uchádzač s jedinou ponukou, pričom predpokladaná cena prác bola 45,85 mil. eur bez dane. Realizácia projektu je plánovaná na sedemnásť mesiacov od odovzdania prvého staveniska, najneskôr však do 31. augusta 2015. ŽSR ho plánujú financovať zo zdrojov Európskej únie cez Operačný program Doprava na roky 2007 až 2013.

Komplexné riešenie vysokovýkonnej prenosovej siete GSM-R je podľa Kapsch CarrierCom založené na rozšíriteľnej vysokokapacitnej architektúre, ktorá poskytuje najmä množstvo dostupných funkcií. Cieľom projektu je modernizácia technickej infraštruktúry železničnej siete, ktorá umožní interoperabilitu v rámci transeurópskej železničnej dopravy. „Tento projekt je pre nás významnou referenciou, lebo realizácia ERTMS v tranzitnom koridore, ktorý prechádza Slovenskom, je dôležitým prvkom budovania modernej železničnej dopravnej siete naprieč Európou,“ povedal Kari Kapsch, predseda predstavenstva Kapsch CarrierCom.

Subdodávatelia AŽD Praha majú vykonať práce v objeme 26,15 mil. eur bez dane. Okrem Kapsch CarrierCom sú nimi aj Orga-Trade Networks Systems, s.r.o. Bratislava, Siemens, s.r.o. Bratislava a SUDOP Praha a.s. Zhotoviteľ je povinný koordinovať svoju činnosť so spoločnosťami, ktoré vykonávajú práce pri modernizácii železničných úsekov medzi Zlatovcami a Púchovom a Považskou Teplou a Žilinou pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu.

Cez SR prechádzajú tri železničné koridory, a to západo-východný, severo-južný a južný, ktoré majú veľký význam pre európsku kontinentálnu tranzitnú dopravu. Cezhraničnú interoperabilitu a bezproblémové fungovanie medzinárodnej siete železničných ciest zabezpečí implementácia systému ERTMS, ktorý Európska únia definovala ako štandard. Systém ERTMS sa od roku 2005 postupne zavádza v železničnej doprave členských štátov Európskej únie. Na väčšine úsekov transeurópskej železničnej siete má byť zavedený do roku 2017.

Súvisiace články

Aktuálne správy