Slováci sú pripravení zvyšovať výdavky

Kondíciu krajiny ako takej Slováci podľa prieskumu Barometer Cetelem 2014 nevnímajú najlepšie, napriek tomu plánujú svoje výdavky zvyšovať.

Spotrebiteľom v Európe pomaly rastie optimizmus. Vyplýva to z tohtoročných výsledkov prieskumu Cetelem Barometer, ktorý sa realizoval v dvanástich krajinách Európskej únie vrátane Slovenska. Roky krízy však zvyky spotrebiteľov hlboko ovplyvnili a objavili sa nové druhy spotrebiteľského správania. "Spotrebitelia čoraz viac spolupracujú, no ich nároky stúpajú a vytvárajú tlak na predávajúcich. Výhody internetu sa v čase krízy prejavili naplno. Zatiaľ čo mnohé obchody boli prázdne, nakupovanie cez internet sa stalo pre kamenné obchody hrozbou," konštatuje sa v správe spoločnosti Cetelem.

 

Vnímanie zlepšujúcej sa ekonomickej konjunktúry väčšinou krajín skúmaných Barometrom Cetelem 2014 by sa malo potvrdiť očakávaným oživením európskych ekonomík v tomto roku. Aj keď slovenské hospodárstvo by malo patriť v Európe k tým najvýkonnejším, pri hodnotení kondície krajiny ako takej sú Slováci skôr pesimisti. Ako v jednej z mála krajín sa totiž na Slovensku hodnotenie situácie znížilo zo známky 3,7 na 3,6, kým v priemere za všetky hodnotené krajiny naopak stúplo o 0,3 bodu na úroveň 4. Pri hodnotení osobnej situácie však boli zase Slováci v porovnaní s vlaňajškom mierne optimistickejší. Známku zvýšili z 4,4 na 4,5, kým v priemere za všetky krajiny išla nahor o 0,2 bodu na hodnotu 5.

Napriek tomu, že v oboch hodnoteniach zaostávame za priemerom hodnotených krajín, Slováci zostali vo vedúcej pozícii, čo sa týka plánov na zvyšovanie výdavkov. V tomto roku takýto zámer uviedlo až 77 % opýtaných, vlani to bolo 73 %. V priemere za všetky krajiny však plánuje zvyšovať výdavky menej ako polovica opýtaných. Na druhej strane Slováci patria medzi národy, ktoré svoje úspory príliš zvyšovať neplánujú. Napriek tomu podiel tých, ktorí v tomto roku chcú úspory zvyšovať, vzrástol o 6 percentuálnych bodov na 30 %.

Nákupné zámery sa na Slovensku za uplynulé obdobie príliš nezmenili. Stále plánujeme nakupovať najmä elektrospotrebiče a investovať do cestovania a voľného času a do rekonštrukčných a renovačných prác. Tieto tri oblasti pritom dominujú takmer vo všetkých sledovaných krajinách.

Medzinárodná štúdia Barometer Cetelem skúma a analyzuje správanie európskych spotrebiteľov. Prieskum sa realizoval v dvanástich štátoch Európy a to v Nemecku, Belgicku, Španielsku, Francúzsku, Maďarsku, Taliansku, Poľsku, Portugalsku, Českej republike, Rumunsku, Veľkej Británii a na Slovensku.

Súvisiace články

Aktuálne správy