Boj o syr: EÚ žiada zmenu názvu pre parmezán v USA, vraj to je len imitácia

, ČTK Foto SITA

Errico Auricchio vyrábal syr so svojou rodinou v Taliansku. Pred viac ako 30 rokmi však svoje podnikanie presunul do Spojených štátov. Teraz Európska únia tvrdí, že jeho syr nie je dostatočne autentický, aby mohol mať európske meno. Podľa EÚ sú syry vyrábané v Amerike len imitáciami pôvodných európskych druhov a znižujú predaj európskych syrov.

V rámci rokovaní o voľnom obchode medzi USA a EÚ požaduje únia zákaz používania názvov ako parmezán, feta a gorgonzola pri syroch vyrábaných v USA, upresňuje agentúra AP. Auricchio, ktorý je prezidentom firmy Belgioioso Cheese, hovorí, že nemá tušenie, ako by hovoril svojmu parmezánu, keby pre neho musel nájsť nový názov. "Nemôžem uveriť, že to nie je parmezán," vtipkuje.

Podľa Európy môže parmezán pochádzať iba z talianskeho mesta Parma, a nie z Auricchiovi alebo inej americkej továrne. Ďalší syr feta by mal pochádzať z Grécka, aj keď jeho názov nesúvisí s geografickým spojením. V tomto prípade je podľa EÚ tak úzko spätý s Gréckom, že je neodmysliteľne gréckym produktom.  Americkí výrobcovia mliečnych produktov, výrobcovia syrov a potravinárske firmy sú však proti tejto myšlienke. Podľa nich by zákaz ohrozil domáci trh so syrmi, ktorého hodnota sa pohybuje okolo štyroch miliárd USD a úplne by zmiatol spotrebiteľa.

EÚ nespresnila čo navrhuje, ani či to bude predmetom rokovania v rámci najbližšieho kola o voľnom obchode medzi EÚ a USA. Hovorca Európskej komisie Roger Waite iba uviedol, že otázka "je pre EÚ dôležitá". To poukazujú aj nedávne dohody s Kanadou a Strednou Amerikou, ktoré už niektoré názvy syrov zakázali. V Kanade tak výrobcovia syrov feta môžu na svoje produkty písať len to, že sú to syry podobné syrom feta, a nesmú používať grécke písmená alebo symboly, ktoré vyvolávajú dojem, že sú grécke. A v boji o meno by nemuselo ísť len o syry, ale aj o ďalšie potraviny, ako grécky jogurt, šunky prosciutto alebo Black Forest.

Obchodné rokovania sú pre EÚ dôležité, pretože Európa sa snaží ochrániť svoj ​​podiel na vývoze poľnohospodárskych produktov a dostať sa z recesie. Možnosť exkluzívneho predaja známych a tradičných európskych výrobkov by európskym firmám pomohlo posilniť pozíciu na trhoch.

Obavy o možný vplyv zmeny názvov obľúbených potravín prinútili skupinu 55 amerických senátorov napísať tento týždeň americkému obchodnému splnomocnencovi Michaelovi Fromanovi a ministrovi poľnohospodárstva Tomu Vilsackovi žiadosť, aby s takýmto návrhom EÚ nesúhlasili. Podľa senátorov by podobné rozhodnutie nespravodlivo obmedzilo malé, stredne veľké a rodinné podniky.

Hovorca amerického obchodného splnomocnenca Trevor Kinkaid uviedol, že rokovania o názvoch sú zatiaľ len v počiatočnej fáze. USA a EÚ podľa neho majú na tento problém rôzny pohľad. Bližšie podrobnosti k rokovania neuviedol.

Okrem malých podnikov však proti zmene názvu syrov vystupujú aj veľké firmy. Firma Kraft, ktorá je známa svojím strúhaným syrom parmezán, uviedla, že tento názov je už dlhú dobu v USA považovaný za všeobecne používaný názov pre druh syra. "Takéto obmedzenie by mohlo byť nielen nákladné pre potravinárske firmy, ale tiež by bolo potenciálne mätúce pre spotrebiteľa, ak by etikety ich obľúbených produktov museli tieto všeobecne používané názvy zmeniť," uviedol hovorca Kraft Basil Maglaris.

Auricchio dodáva, že jeho aj ďalších výrobcov hnevá, že Európania pôvodne priviezli tieto syry do Ameriky a americké firmy ich spopularizovali a urobili z nich obrovský ziskový trh. "Strávili sme roky výrobou takýchto syrov. Nemôžete zastaviť šírenie kultúry, a to najmä v globálnej ekonomike," dodal Auricchio.

Súvisiace články

Aktuálne správy