Niektoré slovenské banky sa rozhodli upraviť ceny účtov

Tatra banka plánuje koncom februára zvýšiť mesačný poplatok za balík služieb z doterajších 5 eur na 7 eur, ešte v decembri cenník pre občanov upravovala UniCredit Bank

Niektoré komerčné banky na Slovensku sa rozhodli upraviť ceny bežných účtov pre občanov, resp. balíkov služieb. Tatra banka plánuje koncom februára zvýšiť mesačný poplatok za balík služieb z doterajších 5 eur na 7 eur. Vedenie klasického bežného účtu v eurách zvýši zo štyroch na päť eur. Cenník pre občanov ešte v decembri minulého roka upravovala UniCredit Bank, čo súviselo s harmonizáciou produktovej ponuky. Banka zároveň zaviedla poplatok za vedenie eurového bežného účtu.

 

Ako pre agentúru SITA povedal riaditeľ portálu FinancnaHitparada.sk Maroš Ovčarik, rozhodnutie meniť poplatky je v kompetencii každej banky. Banky pri týchto zmenách podľa neho nemajú takmer žiadne obmedzenia, s výnimkou tlaku konkurenčných bánk. "Na trhu ponúkajú banky viac ako 60 rôznych balíkov. Je si teda z čoho vyberať, a preto osobne odporúčam si ponuky bánk porovnávať. Bežný účet je produkt, za ktorý platíme poplatok každý mesiac, preto aj malý rozdiel sa v dlhšom horizonte premietne do zaujímavej úspory," skonštatoval Ovčarik.

Tatra banka podľa vyjadrení hovorkyne Maríny Masárovej naposledy upravovala cenu za balík služieb v roku 2009. Vtedy zmenila všetky balíky služieb na jednotný typ a predchádzajúce, v niektorých prípadoch lacnejšie, už prestala ponúkať. Od roku 2009 banka balík služieb podľa Masárovej rozšírila o mnohé nadštandardné funkcionality, aby spĺňal nároky náročných klientov a poskytoval im vysoký komfort riešenia bankových služieb. Banka teda upravila cenník za účelom zvyšovania kvality služieb a modernizovania rôznych funkcionalít.

V rámci balíka služieb má pritom klient podľa Masárovej naďalej neobmedzene najpoužívanejšie bankové služby. "Popri zvýšení základnej ceny klientom naďalej prinášame možnosť mať balík služieb s 50 % alebo 100 % odpustením poplatku vďaka programu odmeňovania," pokračovala Masárová. Banka ho pritom upravila tak, aby reflektoval trendy vo využívaní bankových služieb. K vyhodnoteniu tzv. bilančnej sumy v banke pridali okrem depozít aj úvery. Zníženie poplatku za transakcie kartou Tatra banka nahradila znížením poplatku pri využívaní dvoch z jej piatich inovácií. Program odmeňovania tak podľa Masárovej reflektuje na aktuálnu zmenu klientskeho správania s cieľom motivovať k využívaniu služieb.

UniCredit Bank cenník pre občanov naposledy upravila k 1. decembru 2013. Zmeny podľa slov hovorkyne Zuzany Ďuďákovej súviseli s harmonizáciou produktovej ponuky balíkov služieb, kde banka rozšírila produktové portfólio o nové typy balíkov a zmenila názvy účtov. "V ponuke stále máme balíky služieb, ktoré môže mať klient po splnení podmienok aj zadarmo," povedala Ďuďáková.

Banka však zaviedla poplatok za vedenie eurového bežného účtu, a to 1,50 eura. K tomu banka uviedla, že už niekoľko rokov nemala vo svojej ponuke čisto len bežný účet. Samotný "holý" bežný účet banka zaradila opäť do ponuky od 1. decembra 2013, a to v súvislosti s produktovou harmonizáciou.

Avšak svojou cenovou politikou UniCredit Bank podľa vyjadrenia motivuje svojich klientov k využívaniu balíkov služieb. Klienti, ktorí majú len bežný účet a využívajú aj ostatné bankové služby, platia totiž podľa Ďuďákovej na rozdiel od balíka služieb samostatne za všetky služby a produkty, ktoré súvisia s vedením a realizáciou bankových transakcií v zmysle aktuálneho cenníka. Tým sa však ich náklady na mesačnú základnú správu svojich financií môžu podľa nej v porovnaní s klientmi, ktorí využívajú niektorý z balíkov služieb, neprimerane navýšiť.

Ostatné oslovené banky, ako OTP Banka, Slovenská sporiteľňa, Sberbank, Poštová banka, Prima banka, ČSOB a VÚB banka, v blízkej budúcnosti neplánujú meniť poplatky za vedenie bežného účtu, resp. balíkov služieb pre občanov. "My sme v lete 2013 zaviedli komplexný balík, v ktorom sú všetky najpoužívanejšie služby za jednu cenu spolu s odmenou za každú platbu kartou. Takto budeme pokračovať aj naďalej," povedala hovorkyňa Poštovej banky Naďa Urbanová.

Prima banka podľa hovorkyne Evy Čonkovej eviduje neustále rastúci záujem klientov o jej účet. Preto neplánuje meniť výšku poplatku za jeho vedenie a ani iné parametre produktu. V ČSOB 69 % klientov s balíkom služieb ho má podľa hovorkyne Zuzany Eliášovej bez poplatku a 38 % klientov, neplatia za jeho vedenie ani cent vďaka tomu, že spĺňajú podmienky.

Súvisiace články

Aktuálne správy