Marketingový ťahák: Pápež František strojnásobil počet návštevníkov Vatikánu

, iHNed Foto:SITA

Od zvolenia nového pápeža Františka prúdia do Vatikánu stále väčšie davy pútnikov a turistov. Vlani sem zavítalo o niekoľko miliónov návštevníkov viac ako za jeho predchodcu Benedikta. Pápež, ktorý presadzuje chudobnú cirkev, tak Vatikánu a Rímu zarába nemalé sumy.

Pápež František pritiahol vlani do Vatikánu o niekoľko miliónov návštevníkov viac ako jeho predchodca Benedikt, a stal sa tak jednou z hlavných atrakcií Večného mesta. Vyplýva to z údajov vatikánskych úradov. Príliv pútnikov a turistov by mal pomôcť predovšetkým rímskej ekonomike. Ako informuje portál iHNed, návštevníci Ríma viac než štvrtinu svojich peňazí utrácajú za ubytovanie, vo Vatikáne nie sú hotely.

Františkových nedeľných kázní a audiencií sa pravidelne zúčastňuje viac než sto tisíc ľudí a talianska polícia preto musí zastavovať dopravu na uliciach vedúcich k Námestiu svätého Petra, aby nimi mohli prúdiť návštevníci.

Od marcového Františkovho zvolenia vydali vatikánske orgány vyše šesť miliónov vstupeniek na pápežove omše a audiencie. U jeho predchodcu Benedikta stačilo za celý rok 2012 len 2,3 milióna vstupeniek. Tie sú ale bezplatné, takže Vatikán z nich nemá žiadny zisk. Pútnici však väčšinou navštevujú aj Vatikánske múzeá a nakupujú vo Vatikáne suveníry alebo poštové známky, ktoré sú jedným z dôležitých zdrojov príjmov Svätej stolice. Najväčšia časť peňazí ale pochádza z darov a cirkevných príspevkov, takzvaného Petrovho haliera.

Tieto príspevky sa však kvôli ekonomickej kríze znížili, a Vatikán tak niekoľko rokov hospodáril s deficitom. Navyše väčšina peňazí vybraných v bohatých krajinách prúdi na podporu činnosti cirkvi a jej charitatívnych zariadení v treťom svete.

Z prílivu pútnikov tak ťaží hlavne mesto Rím, ktoré vatikánsku enklávu obklopuje. Údaje za minulý rok zatiaľ nie sú k dispozícii, ale predvlani minulo vyše dvanásť miliónov turistov v Ríme 7,3 miliardy eur. Podľa posledných čísel z vlaňajšieho októbra sa počet návštevníkov v meste medziročne zvýšil o sedem percent.

"Je jasné, že jedným z hlavných dôvodov bolo zvolenie pápeža Františka," tvrdí Marta Leonor, ktorá má na rímskej radnici na starosti turistický ruch. Podstatnú časť turistov tvoria Juhoameričania, ktorí si želajú vidieť svojho krajana, František sa narodil v Argentíne ako Jorge Mario Bergoglio a je prvým juhoamerickým pápežom v histórii.

Prevádzkovatelia rímskych cestovných kancelárií síce organizujú pre Latinskoameričanov po meste špeciálny túry, ale radšej vidia turistov z iných kútov sveta. Oproti Európanom či Aziatom totiž Juhoameričania v meste míňajú v priemere oveľa menej peňazí.

Podľa zástupcov talianskych turistických kancelárií má pápež František "charizmu, ktorú je možné premeniť na peniaze," aj keď sám pápež chce chudobnú cirkev a je osobne veľmi skromný. Práve to na ňom totiž priťahuje turistov. Časť návštevníkov Ríma zase oceňuje jeho toleranciu a vidia v ňom muža, ktorý "zmodernizuje" cirkev. Pritom pápež je v otázkach viery pomerne konzervatívny. Rozhodne sa nechystá povoliť sobáše homosexuálov, ani okamžite zrušiť celibát kňazov alebo umožniť svätenie žien na kňaza.

Súvisiace články

Aktuálne správy