Netradične lákadlo arabskej reštaurácie: Vypnite si telefón a najete sa za polovicu!

, ČTK Foto:TASR;SITA

S revolučným nápadom, ako odmeniť zákazníkov, prišiel majiteľ arabskej reštaurácie pri Jeruzaleme. Do svojho podniku láka hostí na päťdesiatpercentnú zľavu, keď si vypnú mobil. Chce ich tak prinútiť, aby sa do reštaurácie prišli porozprávať, nie surfovať po internete a posielať správy.

S vypnutým mobilným telefónom sa v arabskej reštaurácii pri Jeruzaleme najedia hostia s päťdesiatpercentnou zľavou. Jej majiteľ dúfa, že tak obnoví kultúru stolovania v podnikoch, ako je ten jeho. O reštaurácii Džaudáta Ibráhíma v Abú Ghúši napísala agentúra AP.

Podľa tohto štyridsaťdeväťročného izraelského Araba moderné telefóny ničia stolovanie. Ibráhím verí, že veľkorysá zľava privedie späť čas nevinnosti, kedy sa do reštaurácií chodilo kvôli rozhovorom s kamarátmi a dobrému jedlu, nie kvôli sledovaniu internetu, posielaniu textových správ a vybavovaniu úradných vecí.

Podnik pomenovaný po dedine, v ktorej stojí a ktorá je od Jeruzalem vzdialená asi desať kilometrov, Ibráhím otvoril pred 20 rokmi a na jeho vybudovanie použil výhru v lotérii v Illinois. Mestečko Abú Ghúš je príkladom možného spolužitia Židov s Arabmi. Podáva sa hummus aj grilované mäso, obľúbené u arabských aj židovských klientov.

Hostia mlčky hľadia do smartfónov

Ibráhím je svedkom zmien, ktoré prinášajú inteligentné telefóny. Do jeho podniku sa chodilo vždy za kamarátmi, ktorí čulo konverzovali nad jedlom. S novými telefónmi podnik stíchol a Ibrahimovi trhá srdce, keď hľadí na mladý pár alebo skupinu priateľov sediacich mlčky a pozerajúc do obrazoviek svojich prístrojov. Mnohí nič nevnímajú a nakoniec je potrebné im jedlo prihriať. "Technika je určite dobrá vec, ale keď jete a ste s rodinou alebo priateľmi, môžete snáď na pol hodiny všetko nechať a radovať sa z ich prítomnosti a z jedla," hovorí svedok premeny modernej doby.

Ibráhím žil šesť rokov v USA a od návratu propaguje spolužitie Židov a Arabov. Pred troma rokmi sa nakrátko dostal do Guinnessovej knihy rekordov, keď v jeho podniku pripravili najväčší tanier humusu  a servírovali túto cícerovú pochúťku na satelitnej parabole. Vchod do podniku je lemovaný článkami o Ibrahimovi a v jednom rámčeku je aj list, ktorým poďakoval bývalý chicagský starosta Richard Daley za pohostenie, ktoré mu Ibráhím pripravil počas jeho pobytu v Izraeli.

Obhajcovia moderných časov tvrdia, že telefóny napomáhajú informovanosti zákazníkov, ktorí môžu prinesené pokrmy fotiť a internetom o nich informovať iných. Pätina dospelých Američanov sa pri jedle pripája k internetu, zatiaľ čo vo vekovej skupine do 20 rokov sa tak správa tretina ľudí.

Odovzdajte telefón pri vchode a máte zľavu

Ibrahim nie je jediný, komu napadlo bojovať za pokojné stolovanie zľavami. Za vypnutie telefónov ich ponúkajú aj ďalšie jedálne, aj keď zľavy neposkytujú tak vysoké. Niektoré dokonca zakazujú nosiť si telefón dovnútra. Majiteľ taverny a jedálne v Bejrúte Sámir Kurban otvoril svoje podniky pred rokom a tým, ktorí pri vchode odovzdajú telefóny, poskytuje desaťpercentnú zľavu. Využíva ju tak 40 percent jeho klientov.

Ibráhím svoju bezprecedentnú ponukou dostal zľavy na novú úroveň. Vie, že z krátkodobého hľadiska to môže priniesť finančné problémy, ale dúfa, že z dlhodobého pohľadu sa to oplatí v podobe nových zákazníkov.

Hagit Necerová pochádza zo severného Izraela a v Abú Ghúši skončila po celodennom programe v Jeruzaleme. "Čo vám to urobí, keď pol hodiny nepoužijete telefón? Prišla som, aby som sa presvedčila, že ten podnik naozaj existuje," povedala.

Jej dcéra pred vypnutím telefónu obozretne najprv zavolala manželovi a upozornila ho, že teraz nejakú dobu nebude brať telefón. A oplatilo sa. Keď obe ženy dojedli, dostali účet na 158 šekelov (asi 33 eur). Suma bola ale preškrtnutá a namiesto nej napísané 79 šekelov. "Naozaj nechápem, čo z toho majú (majitelia). Nemôžem uveriť, že to robia s päťdesiatpercentnou zľavou," povedala Necerová.

Ibrahim hovorí, že jeho ponuku zatiaľ využili všetci zákazníci až na jedného člena televízneho štábu, ktorý musel telefonovať pracovne. Podnik zľavu ponúka od začiatku minulého týždňa, a ako dlho vydržia, sa ešte nevie. "Mám veľa nových klientov. Prichádzajú z Jeruzalema i Tel Avivu a všetci sa zhodujú: 'Keď jem, telefón mi nie je k ničomu', " ilustruje situáciu Ibráhím. Pôvodne chcel telefóny konfiškovať pri vchode, ale ukázalo sa, že to nie je praktické. Ponechal všetko na dohode, ale hostia musia svoje telefóny nielen stlmiť, ale naozaj vypnúť, pretože dovolené nie je ani posielanie textových správ.

Súvisiace články

Aktuálne správy