Nevídaný prepad predaja PC nezachránil ani Win8

, IDC;lad

Najväčší prepad predaja PC všetkých čias. Takto vyhodnotila prvý štvrťrok 2013 vo svojej správe analytická spoločnosť IDC. V prvých troch mesiacoch sa predalo 76,3 milióna kusov osobných stolových počítačov, notebookov, či netbookov, čo predstavuje takmer 14 % pokles oproti obdobiu z minulého roka.

Za mohutný prepad môžu predovšetkým alternatívne výrobkov, ako sú smartfóny  a tablety, ktoré spôsobili odliv záujmu o tradičné prenosné počítače. Rast predaja PC v ostatných rokoch vďačí predovšetkým segmentu prenosných počítačov, no práve tieto nové alternatívy zároveň aj trh "kanibalizujú". Medziročný pokles tržieb v prvom štvrťroku o takmer 14 % je podľa údajov IDC najvyšší od roku 1994, kedy prvý krát svoje údaje analytická spoločnosť zverejnila.

Prepad predaja nedokáže potlačiť ani ponuka hybridných produktov, ako je napríklad prenosný počítač s odnímateľným displejom použiteľným ako tablet. Microsoft spolu s výrobcami počítačov doposiaľ pokles predaja obhajovali tým, že zákazníci čakajú na nový operační systém a nové druhy hybridných a dotykových zariadení. Pokles na vianočnom trhu, kedy už bol Windows 8 dostupný, zase Microsoft zvádzal na to, že ešte na trh nedorazila nová generácia prístrojov s dotykovým displejom na ktoré je Windows 8 viac optimalizovaný.

„Momentálne je žiaľ jasné, že Windows 8 nielen že trh nepovzbudil, ale ho ešte aj spomalil,“ tvrdí v prehlásení viceprezident IDC Bob O´Donnell. Niektorí zákazníci podľa neho reagujú na nové dotykové displeje a možnosti systému dobre, nový spôsob ovládania a chýbajúca ponuka Štart ale inak užívateľom vadí. „Microsoft bude musieť urobiť niekoľko tvrdých rozhodnutí a krokov vpred, pokiaľ bude chcieť trh oživiť,“ dodal.

Okrem toho, sú stále v účinnosti úsporné opatrenia, čo môže ovplyvniť výdavky na technologický upgrade firiem. Kým pred krízou sa priemerne menili počítače každé tri roky, dnes ich životnosť vo firmách narástla na 4 – 5 rokov.

Poklesy u výrobcov ako je HP a Dell sú údajne spôsobené prebiehajúcou reorganizáciou. V prípade HP klesol predaj v období január až marec o 24 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, aj napriek tomu si ale dokázal udržať vedúcu pozíciu v celosvetovom objeme predaja. Čínske Lenovo stagnuje, čím dokáže zvýšiť svoju cenu na trhu, čo sa v Spojených štátoch aj prejavilo. Neupúšťa od ambície nadobro zosadiť z čela jednotku HP. Tretí najväčší výrobca Dell klesol o takmer 11 %. Rovnako aj Apple hlási nižšie tržby, predaj Macov klesol takmer o 8 % v prvom štvrťroku, pretože trhu dominuje iPad. Sila Androidu však postupne rastie a čoraz viac výrobcov sa tomu faktu aj prispôsobuje.

Súvisiace články

Aktuálne správy