Po železničnej trati Piešťany-Vrbové dnes opäť premával Hurvínek

Piešťany 26. augusta (TASR) – Na železničnej trati Piešťany – Vrbové sa na jeden deň obnovila osobná železničná doprava. Nostalgickú jazdu motorovým vlakom M 131.1., ktorý pamätníci poznajú pod názvom Hurvínek, absolvovali nielen milovníci historických vláčikov, ale aj rodiny s deťmi. Cestujúci si podobne ako v minulosti kúpili u sprievodcu lepenkové cestovné lístky, ktoré sa do roku 2000 vyrábali v Čechách. Lístky postupne mizli z pokladníc a ich predaj bol na Slovensku definitívne ukončený v roku 2007. Občianske združenie Čango, ktoré dnešnú jazdu pripravilo, sa podľa slov predsedu združenia Vladimíra Vaculu usiluje zachrániť nevyužívanú železničnú trať pred úplnou likvidáciou. Podľa nadšencov by sa dala využívať na turistické účely ako muzeálna železnica so sezónnou prepravou cestujúcich.
Železničná trať Piešťany – Vrbové s odbočkou Trebatice – Rakovice, ktorej výstavba sa začala v roku 1905, bola otvorená 27. októbra 1906. Koncesiu pre výstavbu a prevádzku získala budapeštianska firma G. Gregersen a synovia. Na trati boli postavené tri nákladiská a dve stanice s jednou výpravnou budovou, strážnym stanoviskom s čakárňou, skladom a dvoma nekrytými nakladacími rampami. Križovalo ju 21 úrovňových priecestí bez závor. Výstavba železnice si vyžiadala náklady 869 000 korún. Prevádzková dĺžka oboch tratí dosiahla 11,804 km, z toho Piešťany – Vrbové 7,910 kilometra a Trebatice – Rakovice 3,894 kilometra. Železnica mala len lokálny význam, ktorý sa zvyšoval na jeseň pri preprave cukrovej repy. Osobná doprava sa na tejto trati skončila v roku 1978.
Osobnú dopravu na trati zabezpečovali práve motorové vozne M 131.1. Vyrábané boli v rokoch 1948 až 1951 v závode Tatra Kopřivnice a od roku 1954 do 1956 vo Vagónke Studénka. Celkovo ich bolo vyrobených 549 kusov. Vozeň bol dvojnápravový, určený pre 48 cestujúcich v jednom oddelení a pri hmotnosti 21 ton dosahoval rýchlosť 60 kilometrov za hodinu pri spotrebe motorovej nafty 27 litrov na 100 kilometrov. Pre Hurvínka bolo charakteristické višňovočervené lakovanie so strieborno-šedou strechou.

Súvisiace články

Aktuálne správy