Schválené výdavky podľa ÚVO nestačia na plnenie jeho úloh

Úrad pre verejné obstarávanie po schválení novely zákona o verejnom obstarávaní zabezpečuje väčší rozsah činností pri zníženom rozpočte na tento rok.

Schválený limit výdavkov Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) na tento rok podľa neho nezohľadňuje potrebu finančných prostriedkov nevyhnutných na plnenie jeho úloh. Úrad po schválení novely zákona o verejnom obstarávaní v minulom roku zabezpečuje väčší rozsah činností pri zníženom rozpočte. Vyplýva to zo správy o činnosti Úradu pre verejné obstarávanie za rok 2011, ktorá bola pôvodne zaradená v programe stredajšieho rokovania vlády, ale kabinet ju z rokovania stiahol.

Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý je rok bez predsedu, má v terajšom roku schválené výdavky v objeme 2,63 mil. eur. Oproti schváleným výdavkom v minulom roku je to menej o takmer 2 % a v porovnaní s rokom 2010 zníženie rozpočtu dosahuje 12 %. Z toho na mzdy a ostatné osobné náklady môže pri stanovenom počte 117 zamestnancov použiť 1,21 mil. eur a na kapitálové výdavky 23,5 tis. eur. V porovnaní s vlaňajškom sú plánované osobné výdavky vyššie o 0,2 % a kapitálové výdavky sú nižšie o skoro 25 %. Oproti stavu pred dvoma rokmi sú tieto ukazovatele nižšie o 9 % a 24 %.

Úrad v minulom roku zaznamenal podstatný nárast činnosti v porovnaní s rokom 2010. „V oblasti metodickej činnosti sa zvýšil počet požiadaviek na metodické usmernenia takmer o 49 %. Rovnako bol zaznamenaný nárast doručených námietok o 57 %. V oblasti kontroly na základe podnetov od autorov a vlastných podnetov úradu bol zaznamenaný nárast doručených podnetov až o 58,65 %,“ upozornil úrad.

Minuloročná novela zákona o verejnom obstarávaní určila Úradu pre verejné obstarávanie nové kompetencie a rozšírila jeho činnosti. „Zvýšené požiadavky na rozšírený rozsah výkonu činnosti organizačných útvarov úradu sa prejavili v personálnom obsadení úradu, a to najmä v potrebe vyššieho počtu odborných kapacít v súvislosti so znižovaním limitov, nových definícií verejného obstarávateľa, obstarávateľa a osoby a návrhu na určenie neplatnosti zmluvy,“ uviedol ďalej Úrad pre verejné obstarávanie.

Výrazný nárast podnetov na výkon kontroly sa podľa úradu viaže najmä na zvýšený počet verejných obstarávaní uskutočnených formou zadávania podlimitných a podprahových zákaziek, vzhľadom na zníženie limitov. Potrebné zvýšenie nákladov na administratívno-personálne kapacity a technicko-prevádzkové vybavenie úrad zdôvodnil aj zvýšeným počtom podaných námietok, poskytnutých metodických usmernení a školení, ako aj väčším množstvom domácich a medzinárodných súdnych konaní.

Úrad pre verejné obstarávanie z uvedených dôvodov vlani žiadal zvýšenie nákladov o 638 tis. eur. Išlo o mzdy a odvody pre 34 zamestnancov na personálne zabezpečenie nových činností a kompetencií, technické vybavenie a úpravy informačných systémov a kancelárske priestory a ich vybavenie pre nových zamestnancov. Ministerstvo financií SR povolilo úradu prekročiť limit výdavkov v minulom roku o 250 tis. eur.

„Tieto pridelené prostriedky riešili potreby úradu len čiastočne a len pre rok 2011. Nedostatočné administratívno-personálne kapacity a technicko-prevádzkové potreby sa v plnej miere prejavia aj v roku 2012 a pre úrad bude nevyhnutnosťou riešiť vzniknutú situáciu tak, aby bolo zabezpečené kvalifikované plnenie jeho úloh vyplývajúcich z uplatňovania politiky verejného obstarávania v Slovenskej republike,“ dodal ÚVO.

ÚVO mal vlani plánované výdavky vo výške 2,68 mil. eur, z čoho na mzdy a iné osobné náklady mal pôvodne určenú sumu 1,21 mil. eur a na kapitálové výdavky 31,2 tis. eur. Po ôsmich rozpočtových opatreniach boli minuloročné výdavky následne zvýšené celkom na 4,93 mil. eur a takmer všetky úrad vyčerpal. Z toho výdavky na hlavný program Verejné obstarávanie dosiahli 3,04 mil. eur a výdavky na podprogram Elektronizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb na centrálnej úrovni v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti okolo 1,9 mil. eur. Príjmy úradu v minulom roku boli plánované vo výške 200 tis. eur a napokon dosiahli 235,71 tis. eur.

Úrad mal koncom vlaňajška 106 zamestnancov pri ich schválenom počte 117. Štátnozamestnanecké miesta z jeho oblastných pracovísk v Nitre, Žiline a Košiciach boli v decembri presunuté do sídla v Bratislave. Na mzdy a ďalšie osobné výdavky úrad vlani použil všetky pridelené peniaze v objeme 1,34 mil. eur a priemerná mesačná mzda dosiahla 1 035 eur.

Súvisiace články

Aktuálne správy