Stratili Slováci chuť nakupovať? Obchodníkom nepomohla ani vianočná sezóna, hlásia rekordný prepad tržieb!

, TASR/red

Tržby maloobchodu v súhrne za celý rok 2023 dosiahli v stálych cenách o 4,5 % nižšiu hodnotu ako v roku 2022. Po dvoch rokoch mierneho rastu, keď tržby maloobchodu v prepočte na stále ceny odolali inflácii, v roku 2023 skončili v mínuse. Bol to najhorší výsledok maloobchodu od roku 2009, keď bol prepad tržieb o viac ako 10 %.

Ako ďalej informoval Štatistický úrad SR, pod pokles tržieb sa podpísal negatívny vývoj vo veľkých hyper- a supermarketoch a v špecializovaných predajniach naprieč celým odvetvím.

Tržby maloobchodu medziročne klesli aj v poslednom mesiaci roka, a to o 4 %. Bol to jedenásty mesiac za sebou, keď tržby po očistení o infláciu na mesačnej báze boli pod úrovňou minulého roka.

Celkovo v roku 2023 pokles tržieb pocítili obchodníci v šiestich z deviatich sledovaných zložiek maloobchodu. Najvýznamnejší bol pokles tržieb hyper- a supermarketov o 4,7 %, o 14,9 % v hobymarketoch, predajniach nábytku a elektrotovaru.

Tretím najvýznamnejším poklesom bolo medziročné zníženie tržieb o 5 % v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom, kam patria okrem iného drogérie, lekárne, predajne obuvi či textilu.

V mínuse skončili aj e-shopy a zásielkový predaj. V súhrne za celý rok 2023 boli ich tržby nižšie o 5,9 %. Dvojciferný medziročný pokles evidovali aj špecializované predajne potravín, nápojov a tabaku.

Výraznejšiemu celkovému poklesu odvetvia zabránili takmer o 11 % vyššie tržby predajní s PC a IKT zariadeniami a mierne vyššie tržby v predajniach zameraných na kultúru a rekreáciu, kam patria kníhkupectvá, predajne hračiek a športových potrieb.

Odvetviu pomohol aj rast tržieb predajní pohonných látok o 30 %, ktorý bol však ovplyvnený presunom spravodajských jednotiek do tejto zložky odvetvia od začiatku roka 2023.

Zmenili ste v minulom roku svoje nákupné správanie a obmedzili nákupy?

Z ďalších zložiek vnútorného obchodu dosiahol v súhrne za rok 2023 medziročný nárast tržieb predaj a oprava motorových vozidiel, a to o 14,3 %. Tržby v ubytovaní sa zvýšili o 13,3 % a v reštauráciách a pohostinstvách o 11,9 %. Ich tempá rastov však výrazne spomalili v porovnaní s rokom 2022. Veľkoobchod skončil v mínuse o 3,7 %.

Vrátia sa kupujúci do obchodov?

Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák konštatuje, že spotreba domácností už svoje dno našla. Naznačuje to rastúca spotrebiteľská dôvera, obnovený rast reálnych miezd, či ustupujúca inflácia.

„Predpokladáme preto, že po silnom prepade tržieb v minulom roku by sme tento rok mohli pozorovať ich postupné zotavovanie. Spotreba domácností by mala byť v tomto roku jedným z hlavných motorov ekonomického rastu. V samom úvode roka ale tržby najskôr ešte predsa len ostanú pri ľahkom medziročnom poklese,“ dodáva Koršňák.

Viac o téme: Ľubomír Koršňák , maloobchodné tržby , obchod , predaj , Štatistický úrad SR ŠÚ , tržby , Vianoce

Súvisiace články

Aktuálne správy