Nabalili sa obchodné reťazce na vysokej inflácii? Tieto čísla prinášajú odpoveď!

, TASR/red

Obchodné reťazce na inflácii nezarobili, práve naopak. Uviedol to v analýze Martin Lindák, analytik FinStatu.

Obavy, že reťazce si celú infláciu prenesú do koncových cien a ešte si niečo navyše odkroja, sa podľa neho nakoniec nenaplnili. Na Slovensku dosiahla v roku 2022 inflácia 12,8 % a v Česku 15,1 %. Na slovenskom aj českom trhu prekonala tržbami tieto úrovne len menšina reťazcov. Na Slovensku to boli Lidl (14,4 %) a Terno real estate (14,1 %) a v Česku zatiaľ len Penny Market (15,5 %). Minuloročné výsledky spoločností Kaufland, Globus a Albert ešte nie sú zverejnené (október 2023).

Priblížil, že napriek rýchlejšiemu rastu tržieb oproti minulým rokom spoločnostiam zároveň rástli náklady na obstaraný tovar, mzdy aj energie. Obchodná marža, ktorá dáva do pomeru tržby z predaja tovaru a náklady na jeho obstaranie, väčšine obchodov klesla, prípadne len mierne podrástla. Na Slovensku stúpla spoločnosti Milk-Agro o 0,8 percentuálneho bodu (p. b.) a Terno real estate (0,3 p. b.). V Česku vzrástla marža spoločnostiam Norma, Billa (zhodne o 0,8 p. b.) a Tesco (0,5 p. b.).

Poznamenal, že v priemere zostalo reťazcom na Slovensku v roku 2021 z každého eura zarobeného na predaji tovaru po uhradení nákladov na jeho obstaranie vyše 29 centov, v Česku o tri centy menej.

Hrubá marža zväčša klesala

Po zarátaní ostatných nákladov súvisiacich s ekonomickou činnosťou s výnimkou osobných nákladov (hrubá marža) ostanú podľa neho len tri spoločnosti, ktorým hrubá marža medziročne podrástla. Na Slovensku ide len o sabinovský reťazec Milk-Agro a v Česku o najmenšiu Normu a nemeckú Billu.

V prípade hrubej marže je podľa analytika badateľný rozdiel medzi slovenským a českým trhom. Najvyššiu hrubú maržu má v oboch krajinách Kaufland, avšak kým v Česku je na úrovni 17,9 % (v roku 2021), tak na Slovensku je o 3,9 p. b. vyššie. Rovnakým prípadom je Tesco (20,7 % vs. 15,9 % v roku 2022), Billa (17,9 % vs. 14,8 %) a v menšej miere aj Lidl (17,6 % vs. 17 %).

Zmenili sa kvôli vysokému rastu cien v uplynulom období vaše nákupné zvyklosti? (nakupujete menej, lacnejšie alternatívy, menej kvalitné produkty…)

Analytik dodal, že spomedzi všetkých reťazcov má najvyššiu hrubú maržu na Slovensku Milk-Agro (21,3 % v roku 2022) a v Česku reťazec Norma (18,2 % v roku 2022). Tento rozdiel ostane viditeľný aj po zarátaní všetkých výnosov a nákladov a po zaplatení dane z príjmu právnických osôb. Zisková marža (čistý zisk na jedno euro tržieb) je všeobecne vyššia na Slovensku ako v Česku, avšak nie zásadne.

Zisky najväčších výraznejšie nerástli

Vývoju hospodárenia najväčších obchodných reťazcov na Slovensku za minulý rok sme sa venovali aj v našom nedávnom článku. Svoju dominanciu na slovenskom maloobchodnom trhu potvrdil reťazec Lidl. Ten zároveň zaznamenal najvýraznejší nárast tržieb aj zisku na historicky rekordné úrovne. Podobne rástli aj tržby ostatných veľkých hráčov na slovenskom trhu.

Ako je však opisované vyššie, nárast tržieb sa zďaleka rovnako nepremietal do vývoja samotných ziskov maloobchodníkov. Zisk Tesca sa napríklad naopak prepadol o štvrtinu. Reťazcom totiž výrazne rástli náklady na predávaný tovar, ale aj na energie.

Viac o téme: Billa , Finstat , Kaufland Slovenská republika , Lidl , Lidl Slovenská republika , Milk-Agro , obchodné reťazce , Terno , Tesco , Tesco Stores

Súvisiace články

Aktuálne správy