Veľké prekvapenie na nemeckom trhu s elektromobilmi: Októbrové predaje ovládol nečakaný model!

, Redakcia

Najpredávanejším elektromobilom bol v októbri v Nemecku model, ktorý by zrejme väčšina neuhádla. Nepochádzal totiž ani od celosvetovo známej Tesly, ani od populárnych domácich značiek ako Volkswagen či Audi.

Českej automobilke Škoda Auto, ktorá je súčasťou nemeckého koncernu Volkswagen, sa podaril husársky kúsok. Jeden z jej modelov totiž ovládol lukratívny trh s elektromobilmi v susednom Nemecku. Najpredávanejším modelom bola totiž v najväčšej európskej ekonomike v októbri elektrická verzia Škoda Enyaq.

Celkovo sa totiž v desiatom mesiaci tohto roka predalo na nemeckom trhu 2 579 elektromobilov Škoda Enyaq, čo bolo vôbec najviac spomedzi všetkých čisto elektrických batériových vozidiel. S odstupom nasledoval model domácej značky Audi Q4 e-tron s necelými 1 900 predanými kusmi a prvú trojku najpredávanejších elektromobilov v Nemecku uzatvárala čisto elektrická verzia modelu Fiat 500E s necelými 1800 predanými kusmi.

Automobilka Škoda tak v Nemecku v októbri predala o zhruba tisícku viac elektrických Enyaqov ako globálny líder Tesla svojho Modelu Y či Modelu 3. Rovnako to znamenalo takmer dvojnásobne viac predaných vozidiel ako najpredávanejší elektrický model od Volkswagenu ID.4 / ID.5.

Október bol zároveň prvým mesiacom, kedy sa Škoda Enyaq od svojho debutu na nemeckom trhu v marci 2021 dostala na čelo rebríčka najpredávanejších elektromobilov. Ako pripomína web cleantechnica.com doteraz sa najvyššie dostala na tretie miesto ešte septembri 2021. V posledných mesiacoch sa zvyčajne umiestňovala okolo štvrtej až piatej priečky a kumulatívne od začiatku roka je na piatom mieste s priemerom necelých 1700 predaných kusov mesačne.

Skresané dotácie oslabili trh

Celkovo pritom elektromobily, vrátane plugin hybridných modelov, dosiahli v októbri v Nemecku podiel na celkovom predaji nových automobilov na úrovni 24,5 percenta. Medziročne to znamenalo celkom výrazný pokles z takmer tretinového podielu v októbri minulého roka. Faktom však je, že práve vlani o takomto čase vrcholili v Nemecku predaje podporované vládnymi dotáciami. Tie boli následne dvakrát zoškrtávané v januári a tiež septembri tohto roka.

predaj elektromobilov v Nemecku
Elektromobil Škoda Enyaq sa dostal na čelo predajnosti v Nemecku. Foto: unsplash.com/Martin Katler

Faktom však je, že rozvoj elektromobility v Nemecku nejde zrejme úplne podľa predstáv najväčších hráčov na trhu. Svedčia o tom aj posledné rozhodnutia automobilky Volkswagen, do ktorej spadá aj česká značka Škoda. Len pred pár dňami totiž nemecký koncern oznámil, že ruší svoj pôvodný zámer na výstavbu novej gigatovárne na batérie vo východnej Európe práve z dôvodu pomalej dynamiky na trhu elektromobilov. Najväčším favoritom na umiestnenie fabriky bolo Česko.

Ešte predtým v septembri tohto roka pritom vyšli na povrch informácie, že Volkswagen chystá tiež výraznú redukciu svojej pracovnej sily v nemeckom závode v meste Zwickau, ktorý sa zameriava výhradne na výrobu elektricky poháňaných vozidiel. Dôvodom je taktiež slabý dopyt po elektromobiloch.

Fabrika v Zwickau mala byť pritom výkladnou skriňou elektromobility v rámci koncernu. Volkswagen do nej v predchádzajúcich rokoch investoval 1,2 miliardy eur aby ju prispôsobil práve na výrobu elektromobilov. Vlani fabrika vyrobila 218 tisíc elektrických vozidiel, už tento rok by sa však jej produkcia mala znížiť. Výrobná kapacita pritom dosahuje až 360 tisíc vozidiel ročne.

Viac o téme: Audi , elektromobil , elektromobilita , elektromobily , Nemecko , predaj , predaj áut , Škoda Auto , Tesla , Volkswagen

Súvisiace články

Aktuálne správy