Skvelá správa pre slovenskú ekonomiku: Mieri k nám gigantická investícia so stovkami pracovných miest!

, Redakcia

To, o čom sa mesiace špekulovalo, sa zrejme stane realitou. Slovenská spoločnosť InoBat má totiž s partnerskou čínskou firmou Gotion High-Tech vybudovať na Slovensku gigafabriku na batérie. Priniesť má viac ako tisíc pracovných miest a s spustená má byť v roku 2026.

V stredu 22. novembra bol na Úrade vlády SR v Bratislave výnimočný deň. Uskutočnil sa totiž podpis Memoranda o porozumení medzi slovenskou vládou a spoločnosťou Gotion InoBat Batteries (GIB) pri výstavbe továrne na batérie. Továreň by mala stáť v Šuranoch na ploche 65 hektárov a jej výstavba a prevádzka vytvoria približne 1500 pracovných miest. V prvej fáze dosiahne kapacitu 20 gigawatthodín (GWh), má však potenciál dosiahnuť kapacitu až 40 GWh. S jej plným spustením sa počíta v roku 2026.

„Zahraničné investície sú pre našu ekonomiku nevyhnutným katalyzátorom. Prinášajú nielen kapitál, ale aj pracovné príležitosti a technologické inovácie. Naša vláda je garantom stabilného a predvídateľného politického a právneho prostredia aj garantom profesionality pri riadení krajiny,“ uviedol na margo memoranda premiér Robert Fico, ktorý ho za slovenskú vládu podpísal. Ako dodal, príchod zahraničných investícií, tvorba pracovných miest, technologický transfer a prílev kapitálu do krajiny sú preto priamym potvrdením vzájomnej dôvery medzi vládou a investormi.

Okrem stoviek pracovných miest gigafabrika na Batérie prinesie do Šurian pri Nových zámkoch aj špičkovú technológiu. Výber lokality zo strany investora preto ocenila aj ministerka hospodárstva Denisa Saková. „Som veľmi rada, že jedna z prvých investícií, ktoré môžeme za môjho pôsobenia oznámiť, bude výstavba gigabaterkárne, ktorá je kľúčová pre budúcnosť automobilového priemyslu a elektromobility nielen na Slovensku, ale v celej Európe,“ tvrdí. Podpis memoranda je pritom podľa nej prvým zásadným krokom a deklaráciou, že vláda má záujem o ďalšiu spoluprácu a na tejto investícii bude veľmi intenzívne pracovať

Spoločný podnik slovenského startupu

Gigafabriku má vybudovať spoločnosť Gotion InoBat Batteries (GIB). Tá je spoločným podnikom slovenskej firmy InoBat a čínskeho Gotion High-Tech. Gotion High-Tech je jedným z troch najväčších globálnych batériových konglomerátov a exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny. Automobilka Volkswagen zároveň vlastní 24,77-percentný podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti.

Očakávali ste, že Slovensko dokáže pritiahnuť investíciu do gigafabriky na batérie?

Predseda predstavenstva Gotion High-Tech Li Zhen uviedol, že v novej ére energetických médií sú batérie hlavným pilierom prechodu k energetickému skladovaniu. „S podporou vlády Slovenskej republiky má Gotion ambíciu vybudovať tento projekt ako najvyspelejšiu továreň na batérie s nulovou uhlíkovou stopou nielen v Európe, ale dokonca aj na celosvetovej úrovni. Dúfame, že v budúcnosti bude Slovensko nielen svetovou jednotkou v produkcii áut na obyvateľa, ale aj v produkcii batérií na obyvateľa,“ tvrdí. Dokončenie továrne bez uhlíkovej stopy podľa neho výrazne posunie proces udržateľného rozvoja v Európe a prispeje k novej globálnej energetickej transformácii.

gigafabrika na batérie InoBat
Článok batérie spoločnosti InoBat. Foto: TASR

Podpis memoranda a ďalší dôležitý krok k výstavbe obrovskej fabriky na batérie je výrazným úspechom aj pre slovenský batériový startup InoBat. „GIB predstavuje spoločné úsilie spoločností InoBat a Gotion High-Tech pri vybudovaní gigafabriky na batérie na Slovensku. GIB je jedinečným príkladom silného partnerstva medzi rýchlo sa rozvíjajúcim startupom so špičkovými skúsenosťami v rozvoji projektov a znalosťami slovenského kontextu a technologickým lídrom schopným poskytnúť plný rozsah technológie a výrobné kapacity na zvýšenie výroby,“ vyhlásil šéf spoločnosti InoBat Marián Boček.

Ako dodal, partnerstvo so spoločnosťou Gotion High-Tech pomôže urýchliť úsilie o dekarbonizáciu a umiestniť Slovensko a Európu do stredu zelenej ekonomiky. „Sme nadšení a hrdí, že vláda Slovenskej republiky ukázala silnú podporu a dôveru voči spoločnosti Gotion InoBat Batteries,“ vyhlásil.

Pribudne gigantická solárna elektráreň?

Nová investície tak zrejme nebude znamenať len výrobné priestory pre výrobu kľúčového komponentu do elektromobilov, ale aj ďalšie špičkové technológie v rozmeroch, o ktorých sa nám na Slovensku doteraz ani nesnívalo. Spoločnosť Gotion High-Tech totiž pri podpise predbežnej dohody o spoločnom podniku s InoBatom v septembri tohto roka deklarovala, že súčasťou novej plánovanej fabriky by mala byť napríklad aj najväčšia agro-solárna elektráreň v Európe, ktorá bude gigafabriku zásobovať zelenou energiou.

Spoločnosť InoBat bola založená v roku 2019 a jej činnosť podporila dotáciou aj slovenská vláda či grantom Európska únia. Hoci je firma registrovaná v Nórsku, jej sídlo je v Bratislave a výskum a vývoj batérií je situovaný vo Voderadoch. Zameriava sa vývoj, dizajn, výrobu, dodávku a recykláciu inovatívnych elektrických batérií.

Investícia sa vyšplhá do miliardových výšok

Celková suma investície zatiaľ nie je známa, keď sa však podľa analytika Slovenskej sporiteľne Mateja Horňáka pozrieme na iné investície, hovoríme o rozpätí v miliardách eur. Na základe už ohlásených investícií odhaduje investíciu vo výške 1,5 až 2 miliardy eur v prvej fáze, s potenciálom na nárast až na 4 – 5 miliárd po konečnom rozšírení. „Kedy však baterkáreň dosiahne plnú plánovanú kapacitu nateraz nevieme. Investícia tak môže dosiahnuť až približne 1,5 percenta HDP v prvej fáze s potenciálom kumulatívne až 4 percent HDP,“ očakáva Horňák.

Táto investícia spolu s ďalšími nedávno oznámenými (Volvo, Porsche, ale aj ďalšie o niečo menšie napríklad v oblasti tepelných čerpadiel) posúva podľa analytika Slovensko správnym smerom v oblasti zelenej transformácie a vytvára predpoklady na zvládnutie zmeny, ktorú naše hospodárstvo čaká. Hoci je z ekonomického hľadiska pre firmy výhodná aj poloha baterkární v Maďarsku či Poľsku, aj Slovensko má potenciál vyrábať vlastné baterky – aj vzhľadom na potrebu zvýšenia pridanej hodnoty v automobilovom priemysle. „Na druhej strane do popredia stále vystupujú otázky o ekologickej stránke výroby (napr. spotreba vody) či ďalšieho zhodnotenia a recyklácie použitých batérií,“ upozorňuje analytik Slovenskej sporiteľne.

Pred novými výzvami stojí aj EÚ

Nesmieme tiež podľa Horňáka opomenúť, že pri výrobe elektromobilov sa svet stále do veľkej miery spolieha na Čínu. Podľa niektorých zistení, Čína kontroluje asi 41 percent svetovej ťažby kobaltu a 28 percent lítia, čo sú dva kľúčové prvky pre výroby elektromobilov.

Okrem toho v ďalšej fáze procesu výroby, spracovaní, má Čína má pod kontrolou až dve tretiny svetovej kapacity na spracovanie kobaltu a takmer tri štvrtiny rafinačnej kapacity lítia. „Európska únia preto musí čím skôr čeliť otázke, ako pristúpiť k transformácii a nevytvoriť si pritom ďalšiu nebezpečnú závislosť od jednej krajiny pri dovoze vzácnych kovov a vstupov do výroby,“ dodáva Horňák.

Viac o téme: batérie , Denisa Saková , elektromobil , elektromobilita , elektromobily , gigafactory , Gotion High-Tech , Gotion InoBat Batteries GIB , InoBat , Marián Boček , Matej Horňák , Robert Fico , Slovenská sporiteľňa , Volkswagen

Súvisiace články

Aktuálne správy