Globálny rast leteckej dopravy závisí od oživenia ázijsko-pacifickej oblasti

Globálna letecká doprava by mala v roku 2024 konečne prekročiť úrovne pred pandémiou ochorenia COVID-19, keď sa ázijsko-pacifický región úplne zotaví. Uviedli to v pondelok odborníci z tohto odvetvia. Vďaka tomu by sa rok 2024 mal stať rokom ziskov leteckých spoločností. Informuje správa Bloomberg.

Odvetvie leteckej dopravy zaznamenalo dramatické oživenie v rokoch 2022 a 2023 po rekordných stratách počas pandémie. Letecká doprava sa priblížila k úrovni, ktorú zaznamenala v roku 2019, ale pretrvávajúce problémy s dodávkami nových lietadiel a nízke ziskové marže stále komplikujú život leteckým spoločnostiam. V nasledujúcom roku 2024 sa napriek tomu očakáva úplné globálne zotavenie sa.

„V roku 2024 bude obnova leteckej dopravy dokončená,“ povedal Subhas Menon, generálny riaditeľ Asociácie ázijsko-pacifických aerolínií (AAPA). Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) predpovedá, že v roku 2024 dosiahnu letecké spoločnosti zisk 25,7 miliardy USD vďaka rekordným tržbám 964 miliárd USD. Očakáva tiež, že všetky regióny dosiahnu do konca roka 2023 úroveň cestujúcich ako pred pandémiou, s výnimkou Ázie a Tichomoria, kde sa úplné zotavenie predpokladá začiatkom roka 2024.

RPK v roku 2024 vzrastie o 9,8 percenta

V roku 2023 by mal byť celosvetový počet tzv. osobokilometrov (RPK) o 38,4 % vyšší ako v roku 2022, no stále to bude o 4,8 % menej ako v roku 2019. Tento ukazovateľ definovaný ako kilometre precestované platiacimi cestujúcimi je kľúčový indikátor dopytu cestujúcich a výkonnosti leteckej spoločnosti. ISTA predpovedá, že RPK v roku 2024 vzrastie o 9,8 % a bude tak o 4,5 % vyšší ako v predpandemickom roku 2019.

Vychádza pritom z predpokladu, že počet cestujúcich v leteckej doprave dosiahne 4,7 miliardy v roku 2024, čo bude o 9 % viac ako 4,5 miliardy v roku 2019.

Opiera sa pritom o silný výkon v roku 2023, ktorý je dobrým znamením pre nasledujúci rok. Globálne oživenie cestovania aj napriek pretrvávajúcej makroekonomickej neistote a súčasnej geopolitickej situácii je povzbudzujúce, zhodli sa experti.

Prognózy IATA sú však „veľmi závislé od pokračujúceho silného oživenia na čínskom trhu“. Jedným z rizík je tak slabšie ako očakávané oživenie v Číne, ktorá pred pandémiou predstavovala pätinu leteckej dopravy v Ázii a Tichomorí.

Podľa AAPA v septembri 2023 dosiahla letová prevádzka v Číne iba 54 % úrovne z roku 2019. Bez započítania Číny však preprava v Ázii a Tichomorí dosiahla 87 % úrovne pred pandémiou.

Obnova leteckej dopravy v Číne

Obnove leteckej dopravy v Číne bránia rôzne faktory vrátane nestability na trhu s nehnuteľnosťami, slabej meny, menšieho počtu čínskych študentov odchádzajúcich do zahraničia, ako aj rastúcej nezamestnanosti mladých ľudí. Na úradoch čaká tiež na vybavenie množstvo žiadostí o pasy a čínska vláda namiesto toho podporuje domáce výdavky.

Experti sa však domnievajú, že letecká doprava v Číne bude v roku 2024 „silne rásť“ a ázijsko-pacifický región sa tak úplne zotaví, pričom niektoré trhy prekročia úrovne z roku 2019.

Viac o téme: americký dolár USD , doprava , letecká doprava , letiská , lietadlá , pandémia covid-19 , rast

Súvisiace články

Aktuálne správy