Najväčšie bohatstvo: Kto sa postará o naše zdravie?

Diskusia 2  
Najväčšie bohatstvo: Kto sa postará o naše zdravie?
Zdroj: HOR
Foto: SITA/AP;skinjay;YT/American Airlines


23. 2. 2019 - Núti svetová kríza zdravotníckych systémov obyvateľov vziať iniciatívu do vlastných rúk? Prevencia vo forme cvičenia, zdravej stravy a wellnessu je lacnejšia ako liečenie civilizačných chorôb.

Trh s wellness pomôckami a službami je jedným z rýchlo rastúcich globálnych odvetví. Podľa štúdie Global Wellness Institute sa trh s wellness službami a tovarmi dostal na hodnotu 4,2 biliónov dolárov. Z odvetví spadajúcich pod tento segment sú najväčšími osobná starostlivosť o pleť a telo, kde trh má objem 1,1 bilióna USD, nasledujú zdravé stravovanie a výživa s objemom 702 miliárd USD a wellnessová turistika je na treťom mieste so 639 miliardami USD obratu.

Obyvatelia, zamestnávatelia a poisťovne, všetci sa snažia o zlepšenie zdravotného stavu a zároveň minimalizáciu nákladov a strát. V ponuke zamestnaneckých benefitov sa čoraz častejšie objavujú ponuky na vstupy do posilňovní, wellness centier či spa zariadení.

Mnohí zamestnávatelia využívajú spoluprácu s firmami ako je Classpass, ktorá poskytuje globálny prístup do fitness centier vo viac ako 2500 mestách po celom svete. Firma so sídlom v New Yorku bola založená v roku 2013 a pomocou mobilných zariadení umožňuje vstup s jednou permanentkou do celého spektra posilňovní a štúdií. V minulom roku pripravila firma sériu video klipov, ktoré svojim klientom poskytuje ako zdroj inšpirácie na cvičenie vo chvíli, keď sa nachádzajú v meste, ktoré nemá žiadne fitnescentrum zapojené do Classpass siete. Firma má obrat približne 45 miliónov USD a v doterajších kolách upisovania akcií od privátnych investorov vyzbierala viac ako 239 miliónov USD. V spoločnosti Classpass sa stretli investori ako Temasek Holding zo Singapuru, alebo Acecap.



Ponuky z oblasti wellnessu však neprinášajú len zamestnávatelia. Významný rast prejavujú aj služby wellness na letiskách a v hoteloch, ktoré sú zamerané na obchodných cestujúcich. Letiská a hotely sa spájajú s firmami ako Skinjay z Francúzska, alebo ROAM Fitness z Baltimore.

Skinjay ponúka špeciálny difúzor, ktorý sa umiestni do sprchy medzi kohútik a sprchovú hlavicu. Do difúzora sa vsunie Skinjay kapsula, podobná kapsliam do kávovarov, ktorá obsahuje esenciálne oleje a tlak vody v sprchovacej hadici mieša obsah kapsule s tečúcou vodou v sprche. Je príjemné sa v hotelovej kúpeľni pohrať s kapsulami a osviežiť sa navoňanou obohatenou vodou. Tento biznis koncept ocenili investori zatiaľ injekciou kapitálu vo výške 5,3 milióna USD.

Najväčšie bohatstvo: Kto sa postará o naše zdravie?

ROAM Fitness má zámer umiestniť malé fitness centrá na letiská už do zón za bezpečnostnou kontrolou. Cestujúci tak už po odovzdaní batožiny a prechode cez magnetické detektory môže stráviť čas na strojoch a lavičkách a následne sa odobrať k svojmu letu.

Na diaľkových letoch American Airlines ponúkajú špeciálne pomôcky pre lepší spánok od firmy Casper. Ide o na mieru vyrobené matrace a podhlavníky na sedadlo business class, ktoré má zlepšiť spánok na palube lietadla. Casper je firma so zameraním na zlepšenie spánku a ponúka matrace, podhlavníky, podložka, nočné lampy a iné vybavenie. Firma vznikla v roku 2013 a medzi investorov, ktorí naliali zatiaľ 240 miliónov USD do jej rozvoja patria napríklad Kevin Spacey, alebo obchodná sieť Target.

Najväčšie bohatstvo: Kto sa postará o naše zdravie?

Zdravá výživa je premetom záujmu rôznych skupín spotrebiteľov s rôznymi cieľmi. Rovnako ponuka v tomto segmente je pestrá. Ako jeden z najzaujímavejších startupov označujú žurnalisti firmu Elysium Health, ktorá prináša na trh doplnky výživy s účinkami na spomalenie procesu starnutia ľudského organizmu. Na báze proteínu NAD má ich výrobok podnietiť ľudské bunky k produkcii látok, ktoré starnutie spomalia. Za spoločnosťou stoja zakladatelia, ktorí v minulosti pracovali pre investičný fond Sequoia, banku JP Morgan a Univerzitu MIT. Doteraz sa im podarilo od investorov vyzbierať 31 miliónov dolárov.

Prostriedky na chudnutie, v tomto prípade však takpovediac ušité na mieru, dodáva startup pod názvom Thryve Inside. Ich koncept je postavený na teste, ktorý si urobí spotrebiteľ sám. Výsledok testu zašle spoločnosti a tá na základe analýzy zloženia mikróbov v jeho črevách dodá mix látok špeciálne pripravených pre konkrétnu osobu. Účinok výživového doplnku by mal byť v redukcii hmotnosti, zlepšení trávenia a zlepšení energie a nálady. Takmer 1,5 milióna zainvestovali do tejto myšlienky investori ako Pivot North Capital, alebo Unilever Ventures.