Podnákladové ceny znamenajú hrozbu monopolu v autobusovej doprave v ČR

Vyplýva to z analýzy českej spoločnosti Next Finance o situácii na trhu autobusovej dopravy v Českej republike na žiadosť spoločnosti RegioJet. Tá sa obáva nekalej súťaže európskeho dominanta Flixbus, ktorý sa podľa analýzy snaží zmonopolizovať trh dlhodobo podnákladovými cenami.

Podnákladové ceny predstavujú nebezpečenstvo monopolizácie trhu verejnej autobusovej dopravy v Českej republike. Vyplýva to z analýzy českej spoločnosti Next Finance, s. r. o., o situácii na trhu autobusovej dopravy v ČR na žiadosť spoločnosti RegioJet. Tá sa obáva nekalej súťaže európskeho dominanta Flixbus, ktorý sa podľa analýzy snaží zmonopolizovať trh dlhodobo podnákladovými cenami. Tými sa snaží presvedčiť konkurenciu k integrácii a spolupráci, alebo ju vytlačiť a získať na trhu dominanciu tak, ako sa mu to podarilo vo väčšine európskych krajín. RegioJet a FlixBus pôsobia aj na Slovensku.

Súčasná situácia v ČR bola aj v Nemecku, kam prišla spoločnosť Flixbus. „Počas niekoľkých rokov sa jej podarilo konkurenciu buď pohltiť, alebo vytlačiť z thu. Vďaka tomu dnes ovláda viac než 90 % nemeckého trhu a má jednoznačne dominantné postavenie. Podobný model použila v ďalších krajinách a vždy s rovnakým výsledkom,“ uviedla riaditeľka Next Finance Markéta Šichtářová. Kľúčom k jej úspechu podľa analýzy nie je zlepšenie služby, ale iba cena hlboko pod nákladmi. Keďže pôsobí v mnohých štátoch, môže zo zisku v nich dotovať podnikanie v ČR, kde práve zúri boj o prevzatie trhu.

„Náš model ukazuje, že z boja o trh aktuálne profituje zákazník. Ceny klesajú. Dlhodobo sa však situácia otočí,“ upozornila Šichtařová s tým, že na základe skúseností zo zahraničia po vzniku monopolu ceny vzrastú na dvojnásobok. Na tak vysoké ceny podľa nej zareaguje spotrebiteľ poklesom záujmu o služby na tretinu, bude hľadať alternatívnu dopravu, alebo ju nebude využívať. S monopolom tak vzrastie cena a klesne ponuka, niektoré linky sa budú rušiť a dopravná obsluha v krajine sa zhorší.

„Zatiaľ čo v čase boja o trh zákazník profitoval z nízkych cien, po obsadení trhu monopolom zaplače. Vyššie ceny neprinesú vyššiu kvalitu, ako by tomu bolo na konkurenčnom trhu. Bez konkurencie môže monopol s vyššou cenou kvalitu služieb zhoršiť, bez toho, aby tým utrpel,“ dodala Šichtařová.

Súvisiace články

Aktuálne správy