Na mene záleží: Aj názov firmy môže ovplyvniť hodnotu jej akcií

, iDnes Foto: getty images;TASR/AP

Spoločnosť Google prešla v roku 2015 veľkou reorganizáciou, výsledkom ktorej bol nielne nový riaditeľ ale aj nová materská spoločnosť Alphabet, v preklade Abeceda. Prečo práve takýto názov? Dokáže názov firmy ovplyvniť jej ekonomickú výkonnosť? Ako sa meno odráža na zákazkách, tržbách a hodnote akcií firmy? Aj na tieto otázky našla odpoveď nová štúdia think-thanku IDEA národohospodárskeho ústavu Akadémie vied ČR.

Odborníci sledovali vplyv názvu na firemnú výkonnosť v 17 európskych krajinách. Firmy pochádzali z krajín troch hlavných jazykových skupín – románske, slovanské a germánske. Štúdia okrem iného zistila, že ak sa názov firmy začína písmenom zo začiatku abecedy, môže to mať vplyv na jej výkonnosť, pretože zákazníci si najčastejšie vyberajú dodávateľa z popredných priečok abecedne radených zoznamov. Len tí, ktorí venujú výberu dodávateľa viac času sa dostanú v abecednom zozname ďalej, pretože hľadajú nižšiu cenu. Výsledkom je, že s abecedným poradím názvov firiem v určitom odbore, klesajú účtované ceny a rastie kvalita ponúkaných služieb.

Názov firmy začínajúci sa  na písmeno z konca abecedy je podľa štúdie obzvlášť nevýhodný na Slovensku, v Nórsku a v Poľsku. Najväčší dopad má táto nevýhoda na rast tržieb, menší na rast pridanej hodnoty a na výnosy z aktív. V štyroch krajinách majú zvláštne postavenie firmy, ktorých názov začína na jedno z troch prvých písmen abecedy. V Nórsku a Rakúsku môžu firmy hypoteticky dosiahnuť zvýšenie priemerného rastu svojich tržieb pomenovaním firmy názvom pozostávajúcim z písmen zo začiatku abecedy o viac ako jedno percento. V sektore služieb je podľa výsledkov štúdie závislosť výkonnosti firmy na abecednom poradí jej názvu ešte evidentnejšia. Vo Francúzsku a Poľsku môže presun názvu firmy na začiatok abecedy znamenať zmenu rastu výkonnosti vo výške okolo dvoch percentuálnych bodov. O viac ako jedno percento sa výkonnosť môže zvýšiť vo Veľkej Británii, Belgicku a na Slovensku. Vplyv abecedného poradia je v sektore služieb konzistentné pre všetky tri miery výkonnosti vo Veľkej Británii, Francúzsku, Taliansku, Poľsku a na Slovensku.

Vyšší dlhodobý rast tržieb môže zapríčiniť aj použitie národnostných slov v názve firiem. To platí najmä v Poľsku, kde dokáže použitie takéhoto slova zvýšiť dlhodobý rast tržieb takmer o štyri percentá. V dôsledku globalizácie sú čím ďalej viac využívané anglické výrazy aj v neanglicky hovoriacich krajinách. Vplyv anglických slov v názve sa líši podľa jazykových skupín krajín.

"Zatiaľ čo v románskej jazykovej skupine je dopad negatívny a v krajinách germánskej jazykovej skupiny je zmiešaný, tak v krajinách slovanskej skupiny je dopad jasne pozitívny. Štúdia dopĺňa existujúce analýzy z oblasti marketingu a lingvistiky zamerané hlavne na pôvod názvov značiek a spoločností a ďalej výskumy zamerané na vplyvy firemných názvov na výnosy akcií," vysvetľuje jeden z autorov štúdie Jan Hanousek.

Tento faktor sa skúmal pri názvoch amerických spoločností, ktoré sú obchodované na burze. Štúdia sledovala súvislosti s povesťou firmy, vplyv dĺžky a vysloviteľnosti mena firmy na obrat akcií alebo vplyv národných výrazov v mene firmy na výnosy akcií. Štúdia zameraná na vplyv názvu spoločnosti na jej výsledky u neobchodovaných spoločností ukazuje, že firmy, ktoré podnikatelia pomenovali po sebe, dosahujú vyššie výnosy z aktív.

Súvisiace články

Aktuálne správy