Predaj áut v Číne v decembri klesol a za celý rok 2017 stúpol len o 1,4 %

Predaj osobných áut v Číne v decembri klesol a za celý rok 2017 vzrástol len o 1,4 %, a to najmä vďaka popularite SUV modelov, ktorých predaj pomohol eliminovať pokles dopytu po sedanoch. Informovalo o tom v piatok čínske združenia výrobcov automobilov (CAAM).
Podľa najnovších údajov CAAM sa predaj osobných áut a dodávok na najväčšom svetovom trhu s automobilmi v decembri znížil medziročne o 0,7 % na 2,6 milióna kusov. Celkový predaj vozidiel, vrátane nákladných áut a autobusov, vzrástol len o 0,1 % tesne nad hranicu 3 miliónov.
Slabý dopyt v Číne je zlou správou pre globálnych výrobcov automobilov, ktorým tento trh v uplynulých rokoch pomáhal zvyšovať tržby. Vláda v Pekingu však teraz vyvíja tlak na automobilky, aby viac investovali do vývoja a výroby elektromobilov.
Za celý minulý rok sa rast predaja áut v Číne výrazne spomalil na sotva desatinu tempa z predchádzajúceho roka 2016 (keď stúpol medziročne o 15 %). Dôvodom bolo okrem iného vlaňajšie zrušenie daňových úľav na kúpu menších a úspornejších vozidiel. Aj spomalenie čínskej ekonomiky a reštrikcie, ktoré zaviedol Peking a ďalšie veľké mestá, aby obmedzili smog a dopravné zápchy, sa podpísali pod vlaňajšie výsledky na automobilovom trhu.
Štatistiky ďalej ukázali, že predaj SUV v decembri vzrástol o 8,4 % na takmer 1,2 milióna, čo predstavuje 46 % z celkového odbytu. Ale predaj sedanov sa znížil o 4,3 % na 1,2 milióna kusov.
Za celý minulý rok stúpol predaj SUV o 13,3 % na 10,2 milióna, zatiaľ čo dopyt po sedanoch klesol o 2,5 % na 11,8 milióna.
Niektoré globálne značky, napríklad americká automobilka General Motors (GM), nemecký Volkswagen (VW) a japonský Nissan, a tiež čínski výrobcovia, vrátane Geely a BYD, dosiahli vlani väčší rast predaja ako celý čínsky trh, čo znamená, že zvýšili svoj podiel na úkor menších rivalov.
Podľa CAAM v roku 2017 sa celkový predaj čínskych značiek zvýšil o 3 % na 10,8 milióna áut a ich podiel na domácom trhu stúpol o 0,7 percentuálneho bodu na 43,9 %. Prispel k tomu najmä zvýšený dopyt po lacnejších SUV z Číny, najobľúbenejší segment vozidiel v minulom roku, ktorý vzrástol o 18 % na 6,2 milióna kusov.
Automobilový priemysel je uprostred masívnej investičnej kampane s cieľom zvýšiť výrobu elektromobilov. Peking totiž stanovil oficiálny minimálny predaj týchto vozidiel, ktorý nadobudne platnosť v roku 2020.
VW oznámil, že do roku 2025 vynaloží 11,8 miliardy USD (9,82 miliardy eur) na vývoj a výrobu elektrických a hybridných vozidiel pre Čínu.
Ford Motor v decembri informoval, že plánuje priniesť na čínsky trh do roku 2025 najmenej 15 nových elektromobilov. A GM predstavil plán na spustenie výroby čisto elektrického vozidla v Číne a uvedenie 10 elektrických alebo benzínových hybridov na trh do roku 2020.
GM zaznamenal v roku 2017 nárast predaja vozidiel svojej značky a modelov, ktoré vyrába s čínskymi partnermi, o 4,4 % na viac ako 4 milióny áut.
Odbyt VW na čínskom trhu vlani stúpol o 5,9 % na 3,2 milióna áut a Nissan zvýšil vlaňajší predaj o 12,2 % na 1,5 milióna.
Ford hlási za rok 2017 pokles predaja v Číne o 6 % na menej ako 1,2 milióna vozidiel.
Toyota zvýšila vlani odbyt v Číne o 9,4 % na 1,3 milióna kusov. A čínsky koncern Geely, vlastník švédskej spoločnosti Volvo, uviedol, že v roku 2017 sa jeho odbyt zvýšil o 63 % na viac ako 1,2 milióna áut.
Aj nemecký výrobca luxusných áut BMW AG oznámil nárast predaja značiek BMW a Mini v Číne v minulom roku o 15,1 % na 594.388 vozidiel.

Súvisiace články

Aktuálne správy