Európsky letecký trh je veľmi roztrieštený, potrebuje konsolidáciu

Európsky letecký trh predstavuje zhruba štvrtinu globálneho objemu prepravy a je mimoriadne roztrieštený. Päť najväčších leteckých spoločností (Lufthansa, Air France, IAG, Easyjet, Ryanair) pokrýva zhruba 64 % trhu.
Podľa analýzy Spolkového združenia nemeckej leteckej dopravy (BDL) tu vzniká potreba konsolidácie. Pre porovnanie: v USA päť najväčších aerolínií pokrýva až 85 % trhu. Súčasný boj o Air Berlin a Alitalia dokazuje snahu o túto konsolidáciu.
Nízkonákladové spoločnosti sú so 40-percentným trhovým podielom silnejšie zastúpené než v ostatných regiónoch sveta a už niekoľko rokov sú dôvodom pre klesajúce ceny a príjmy z predaných osobokilometrov. V dôsledku toho európske aerolínie zarábajú menej než ich ázijská alebo americká konkurencia.
Rentabilita tržieb vztiahnutá k zisku pred zdanením a úrokmi (EBIT) v Európe dosahuje 6,1 % v porovnaní s globálnym údajom 8,8 %. V USA so silnou vnútroštátnou prepravou zostáva leteckým spoločnostiam až 13,2 % tržieb vo forme EBIT.
Európa je v globálnom porovnaní považovaná za nasýtený trh, ktorý tak ponúka nižší rast než rozvíjajúce sa regióny Ázie. Výrobca lietadiel Airbus predpokladá, že s ročným rastom počtu cestujúcich o 3,3 % sa súčasná európska flotila 4500 civilných lietadiel do roka 2036 zvýši takmer o 3300 lietadiel. Naproti tomu v Ázii bude počet cestujúcich rásť o 5,5 % ročne, čo znamená, že letový park sa rozšíri na 17.000 lietadiel.

Súvisiace články

Aktuálne správy