Nedeľná chvíľka teórie: Chudoba vám zmení mozog, veci vidíte čiernobielo

, the atlantic Foto: thinkstock

Chudoba vytvára prekážky v rozvoji pocitu kontroly nad vlastným životom. S využitím pochopenia fungovania ľudského mozgu sa dajú dosiahnuť trvalé zmeny, vymaniť sa z chudoby. Potrebujete ale odbornú pomoc.

Pamätáte si ešte na ten model ľudského mozgu v biologickom laboratóriu na základnej škole? Maketa bola rozdelená podľa funkcií. V prednej časti lebky je predfrontálna kôra, ktorá je zodpovedná za riešenie problémov, nastavenie cieľov a vykonávanie úloh. Spolupracuje s limbickým systémom, ktorý sa nachádza vo veľkej oblasti predného mozgu a spracúva emócie a spúšťa emocionálne reakcie. Keď človek žije v chudobe, ako naznačuje rastúci počet výskumov, limbický systém neustále vysiela strach a stresové správy do prefrontálnej kôry, čo sťažuje schopnosť riešiť problémy, stanovovať ciele a plniť úlohy čo najefektívnejším spôsobom.

Takáto blokácia nastane u každého v určitom okamihu, bez ohľadu na to, do akej spoločenskej triedy patrí. Preťaženie môže byť vyvolané ľubovoľným množstvom vecí, vrátane príliš stresujúceho pracovného dňa alebo rodinných ťažkostí. Ľudia žijúci v chudobe však majú dodatočné zaťaženie vyplývajúce z každodenného stresu. Musia sa neustále usilovať o to, aby sa vyhli tomu najhoršiemu a odolávali zaujatosti zástupcov vyššej spoločenskej triedy. Do ich každodenného života sa dostáva napätie dokonca aj trauma.

Ale veda hovorí jasne. Keď sa kapacita mozgu vyčerpá na obavy a strach, jednoducho nemá priestor pre iné veci. Popisuje to vedecká práca bostonskej neziskovky z roku 2014 pod názvom "Použitie vedy mozgu na vytvorenie nových ciest z chudoby". Ide o neziskovú organizáciu zameriavajúcu sa na zlepšenie ekonomickej sebestačnosti rodín a medzigeneračnú mobilitu. Po rokoch tréningu dospelých priniesla do centra svojho modelu vedu. Elisabeth Babcocková, prezidentka a generálna riaditeľka spoločnosti EMPath, tvrdí, že ľudia v chudobe majú tendenciu uviaznuť v krutých cykloch, kde stres vedie k zlým rozhodnutiam, zhoršuje iné problémy a posilňuje myšlienku, že už jedinec nedokáže zmeniť svoj život k lepšiemu. "Snažíme sa pomôcť urobiť krok, aby títo ľudia zistili, ako dokážu dosiahnuť niečo, čo si možno už nedokážu ani predstaviť, aby sa im vrátilo sebavedomie," povedala Babcocková. Možno, že tento krok im pomôže zarábať viac peňazí, riešiť problém starostlivosti o deti, alebo jednoducho vytvorí pocit kontroly nad vlastným životom. Všetky tieto veci znižujú stres a uvoľňujú viac duševnej šírky pásma pre ďalšie pozitívne kroky.

Je pravda, že vystavenie sa neustálemu stresu a nebezpečenstvu chudoby skutočne mení ľudský mozog. Al Race, zástupca koordinátora Centra pre rozvojové dieťa na Harvardskej univerzite, ktorá má trvalé partnerstvo s EMPath, tvrdí, že deti, ktoré vyrastajú a žijú v chudobe, sú dvojnásobne postihnuté. Ale tieto časti mozgu možno posilniť a zlepšiť ich aj v dospelosti.

Pri deťoch aj dospelých sa používa metafora mosta na ilustráciu stavu, nakoľko sú rôzne domény dôležité pre konečný úspech. Ak je jeden pilier mosta oslabený, môže sa celý most zrútiť. "Most k sebestačnosti" pre dospelých vedie rodičov k tomu, aby zvážili stabilitu rodiny, blahobyt, finančné zázemie, vzdelávanie a odbornú prípravu a manažment zamestnania a kariéry. "Detský most do jasnejšej budúcnosti" vedie deti v myslení ku zdraviu a blahobytu, zabezpečuje sociálno-emocionálny rozvoj, samoreguláciu, prípravu na nezávislosť a vzdelávací pokrok. Rodinný nástroj pomáha rodičom a ich deťom zosúladiť individuálne a rodinné ciele.

Mentori navštevujú zúčastnené rodiny a uľahčujú rozhovory, ktoré vyzývajú dospelých aj deti, aby robili na budúcnosť orientované rozhodnutia, ktoré zohľadňujú ďalšie dôležité oblasti. Ich cieľom je pomôcť dospelým v rodinách stať sa mentormi jednak pre seba, ale aj pre svoje deti.

Stephanie Bruecková, hlavná koordinátorka projektu medzigeneračnej mobility, mala nedávno sedenie s mamičkou piatich detí. Má štyri dievčatá a jedného chlapca vo veku od materskej školy po vysokoškoláka. Počas uplynulého roka jej Bruecková pomáhala premýšľať tak, aby zohľadňovala svoje osobné aj rodinné ciele. Jej najmladšie dieťa má 5 rokov a zlý zdravotný stav, ktorý si pravdepodobne bude vyžadovať invazívnu operáciu, ktorá môže byť odsunutá istými cvičeniami. Lekár jej dal zoznam desiatok cvičení, pri ktorých sa ale vyžaduje pomoc dospelého. Bruecková pomohla vytvoriť cvičebný plán a pomohla mamičke premýšľať o tom, ako sa dopracovať k cieľu – k naplneniu zoznamu cvičení od lekára. Dnes už mamička nerozumie tomu, prečo si sama nedokázala rozdeliť túto náročnú úlohu na prístupnejšie jednotlivé kroky. Pritom opisuje prekážky, ako ich definuje veda. "V závislosti od toho, ako je zaneprázdnená vaša myseľ, alebo od toho, ako je zaneprázdnený váš život, máte tendenciu vidieť veci čiernobielo. Potrebujem to urobiť je na jednej strane a na strane druhej ak to nedokážem urobiť úplne, nemá to zmysel," povedala.

"V našich programoch máme ľudí, ktorým sa podarilo úplne vymaniť z chudoby, aj rodiny, ktoré si dokážu udržať mzdu," povedala Babcocková. "Väčšina organizácií, ktoré pracujú s rodinami s nízkymi príjmami, sa snažia získať im prácu. My sa snažíme dostať ich do stavu, kedy dokážu nad vodou udržať seba aj svoje rodiny." Jadrom ich výsledkov je spoliehanie sa na vedu. EMPath mentori chápu spôsob, akým funguje mozog a ich zásahy sú navrhnuté tak, aby pomohli rodinám účinne prepojiť svoje mozgy. Vytváranie cieľov v rodine je viac ako len posilňovanie jednotnosti, čo už je samo osebe prínosom. "Umožníme im pochopiť, že môžu urobiť zmenu, a že veci nemusia ísť istým smerom, ak nie sú šťastní."

Súvisiace články

Aktuálne správy