Stavbári na diaľniciach majú vykonať sami polovicu prác

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. v tendroch na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest žiada uchádzačov, aby uskutočnili 50 % prác vlastnými kapacitami. Diaľničiari neuviedli, či toto opatrenie súvisí s vlaňajšou tragédiou pri Kurimanoch, kde pri stavbe mosta počas betonáže nevydržala podporná konštrukcia a zomreli štyria robotníci.

Stavebné firmy, ktoré uspejú v tendroch na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, budú musieť vykonať aspoň polovicu prác samostatne. Podiel prác, ktoré by mohli uskutočniť subdodávatelia, by tak mal byť obmedzený. "V pripravovaných zmluvách na stavbách, ktoré sú v súčasnosti predmetom verejného obstarávania, požaduje NDS preukázanie, že 50 % prác bude realizovaných vlastnými kapacitami uchádzača," uviedol pre agentúru SITA hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) Marcel Jánošík.

 

 

 

Neodpovedal však na otázku, či toto opatrenie súvisí s vlaňajšou tragédiou pri Kurimanoch. Počas betonáže pri stavbe mosta na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v novembri nevydržala podporná konštrukcia. Nešťastie si vyžiadalo životy štyroch robotníkov. Hlavný zhotoviteľ stavby diaľnice pri Levoči, ktorým je slovensko-české združenie firiem Váhostav – SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., využívalo na práce viacerých subdodávateľov a tí zas ďalších. Dlhé reťazenie dodávateľských vzťahov viedlo k tomu, že jednotlivé firmy sa krátko po nešťastí vyhýbali zodpovednosti. Voči NDS ako zadávateľovi stavby diaľnice má zodpovednosť jej zmluvný partner.

"NDS má na stavbu D1 Jánovce – Jablonov, I. úsek uzatvorenú štandardnú zmluvu v zmysle zmluvných podmienok červená kniha FIDIC. Takéto zmluvy umožňujú za špecifických podmienok aj odstúpenie od zmluvy," informoval Jánošík. Voči zhotoviteľovi na uvedenej stavbe diaľnice sa podľa neho koná v zmysle platnej zmluvy o dielo, ktorá je zverejnená. Neodpovedal však priamo, či NDS od zmluvy odstúpi a či to súvisí so spomínanou tragédiou. Konkrétne neodvetil ani na otázku, či diaľničiari už uplatnili takýto postup v minulosti.

Denník Pravda pred niekoľkými dňami informoval, že novembrová tragédia na diaľnici pri Levoči medzi Jánovcami a Jablonovom, keď sa pod ťarchou betónu zrútila podporná konštrukcia budúceho mosta, by najnovšie vraj mala stáť za ukončením zmluvného vzťahu medzi NDS a zhotoviteľom štvorprúdovky. Dôvodom odstúpenia od zmluvy by podľa novín mohla byť aj dočasná nečinnosť na stavbe pravého profilu mostného objektu pri Kurimanoch. Váhostav oficiálne nepotvrdil ani nevyvrátil možné skončenie zmluvy.

Vyšetrovateľ nehody podľa Pravdy stavbárom zakázal pokračovať v stavbe mosta, ale len na jeho ľavej strane, kde podperné skruže nevydržali. Na predmetnom úseku diaľnice D1 sa začne čochvíľa pracovať. Pre nehodu a zastavené práce vzniklo výrazné meškanie s plnením termínov. Aj za to by zhotoviteľovi mali hroziť vysoké pokuty.

Súvisiace články

Aktuálne správy