Zmeny v predaji lístkov majú vrátiť ľudí do IC vlakov

Od 1. septembra začína platiť nový systém predaja cestovných lístkov do IC vlakov. Cestujúci môžu ušetriť v závislosti od spôsobu zakúpenia lístka.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. očakáva, že nový systém predaja cestovných lístkov do rýchlikov InterCity (IC) s platnosťou 1. septembra vráti doterajších a prinesie aj nových cestujúcich. Ľudia využívajúci vlaky tejto kategórie môžu ušetriť v závislosti od spôsobu zakúpenia lístka. Nový cenník zohľadňuje nielen deň jeho zakúpenia, ale aj konkrétny IC vlak a deň cesty. „Nový systém predaja v IC vlakoch podporíme marketingovými aktivitami a dúfame, že vráti cestujúcich späť,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Šarluška.

Štátny osobný vlakový dopravca zmenami reaguje na pokles cestujúcich v IC vlakoch približne o pätinu. Na prevádzku týchto rýchlikov už štát od začiatku tohto roka neposkytuje dotácie. Moderné vlakové súpravy fungujú osem mesiacov na komerčnom princípe bez zmluvy s ministerstvom dopravy o výkonoch vo verejnom záujme. Mali by si na seba zarobiť, zatiaľ sú však stále stratové.

„Aj v súčasnosti je možné zakúpiť si cestovný lístok na IC vlaky v predpredaji za lacnejšie cestovné. Zmena cenníka od 1. septembra mení aj filozofiu predpredaja,“ pripomenul Šarluška. Kým do 1. septembra tohto roka je počet cestovných lístkov v predpredaji obmedzený, od 1. septembra si za najnižšiu cenovú úroveň budú môcť kúpiť cestovný lístok na IC vlak všetci cestujúci.

Cestujúci môžu vo vybraných IC vlakoch priamo ovplyvniť cenu lístka. Najnižšia cena bude pri zakúpení cestovného lístka 60 až deväť dní pred odchodom vlaku, výhodná cena bude platiť pri zaplatení cestovného osem až jeden deň do odchodu vlaku a pri kúpe lístka v deň cesty zaplatí cestujúci plnú cenu.

„Je potrebné dodať, že aj v deň odchodu vlaku môže cestujúci cestovať za najlacnejšie cestovné. Cena zakúpeného lístka totiž záleží aj od toho, ktorý vlak kategórie IC si na svoju cestu vyberie a v ktorý deň bude cestovať,“ dodal Šarluška. Pre vybrané vlaky a vybrané dni, konkrétne napríklad na vlak IC 501 Kriváň v ktorýkoľvek deň, budú v predaji cestovné lístky vždy za najnižšiu cenovú úroveň C nezávisle od toho, kedy si lístok zakúpi.

Bývalý generálny riaditeľ železničnej spoločnosti Pavel Kravec si myslí, že zmena cestovného v IC vlakoch mierne zvýši počet cestujúcich, ale v prevažnej miere v novozavedenej štvrtej triede držiteľov takzvaných režiniek. „Toto je nesystémové opatrenie, ktoré zvýši stratu IC vlakov, pretože režinkári budú sedieť práve na miestach, kde by mohli sedieť plne platiaci cestujúci,“ uviedol Kravec. Podľa neho je to výsmech všetkým plne platiacim cestujúcim, ktorí zníženým cestovným majú kryť zvýšený počet cestujúcich so zľavnenými preukazmi, ktorým kleslo cestovné v IC vlakoch. Kravec ako nominant predošlého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) viedol ZSSK od jesene 2010 do apríla tohto roka.

Železničná spoločnosť priznala, že pre ňu je zaujímavá aj železničiarska klientela. Nová cenová politika týmto cestujúcim okrem iného umožní cestovať na služobné cesty IC vlakmi. „Pokiaľ ide o hospodárske výsledky IC vlakov, nebudeme ich vzhľadom na konkurenciu (ide o jediný komerčný produkt ZSSK) zverejňovať. Jediné, čo môžeme potvrdiť je, že zatiaľ je prevádzkovanie IC vlakov v strate,“ poznamenal Šarluška.

IC vlaky sú podľa neho v strate aj preto, že bolo zle načasované ich oddelenie od financovania štátu. „A takisto sa na tom podieľala aj neadresná a nejasne definovaná cenová politika v IC vlakoch bývalého vedenia ZSSK,“ doplnil. Spoločnosť zatiaľ neuvažuje žiadať o vrátenie týchto vlakov do verejných výkonov objednávaných a hradených štátom.

Kravec tvrdí, že cestovné v IC vlakoch bolo trhovo optimálne nastavené v relácii konkurencia a krytie nákladov. „Cestujúcich do IC vlakov vráti spoľahlivosť, čistota, dodržiavanie cestovného poriadku a rozširovanie služieb počas cesty, napríklad wifi, tlač, občerstvenie, ktoré prilákajú do IC vlakov aj kategórie cestujúcich ako sú podnikatelia,“ myslí si. Podľa neho mnohí podnikatelia a manažéri na trase medzi Bratislavou a Košicami uprednostňujú IC vlaky pred autom.

Pokles cestujúcich považuje bývalý šéf železničnej spoločnosti za sprievodný znak zvyšovania cestovného. Cestovanie vlakmi naposledy zdraželo vlani v novembri. „Časť cestujúcich odíde hľadajúc alternatívne spôsoby prepravy, z čoho časť sa po istej dobe vráti. V 18 % odídených cestujúcich z IC vlakov je výrazný počet režinkárov, ktorí mali vyššie cestovné, než bude od 1. septembra,“ uviedol Kravec. Zamestnanci Železníc Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti Cargo, a.s. mali podľa neho doteraz zakázané cestovať na služobné cesty IC vlakmi pre vyššiu cenu ako v iných rýchlikoch. A tí uvoľnili priestor plne platiacim cestujúcim.

Súvisiace články

Aktuálne správy