Liter benzínu v Nemecku bude stáť onedlho dve eurá

Hamburg 21. februára (TASR) – Je isté, že benzín už v Nemecku nebude lacnejší. Spolková vláda sa bude musieť postarať o to, aby zaťaženie obyvateľov zostalo únosným.
Cenu pohonných látok ovplyvňujú ropné spoločnosti, ale pôsobia faktory, ktoré limitujú ich vplyv na ňu.
Existuje päť faktorov, ktoré hovoria o dlhodobom raste cien pohonných látok v eurozóne. V prvom rade je to samotná ropa, ktorá bude tento rok znovu drahšia. Vlani priemerná ročná cena barelu (159 litrov) ropy prvýkrát prekročila hranicu 100 USD (75,38 eura). Iránska kríza môže situáciu len zhoršiť. Po druhé: eurozóna stráca ochranný faktor, ktorým bolo pre ňu silné euro. Spoločná mena oslabuje voči doláru, v ktorom sa účtujú obchody s ropou a látkami z nej. Po tretie: spracovatelia suroviny zatvárajú v Európe rafinérie, lebo ich ziskovosť ich neuspokojuje. V západnej Európe klesá dopyt po benzíne, čo spôsobuje, že sa niektoré spracovateľské závody stávajú prebytočnými. Veľké rafinérie sa budujú ešte v Ázii a v niektorých ropných krajinách, avšak dovoz ich produkcie do Európy nestojí málo. Po štvrté: spotreba energie do roku 2020 vzrastie o 40 %. Energia sa bude ešte veľa rokov kryť z 80 % z ropy a pevných palív. Aj to bude mať vplyv na cenu benzínu. Posledným faktorom je hospodárska politika vlád. Ak dôjde situácia tak ďaleko, že sa na krytie štátnych dlhov budú musieť zvýšiť dane, zrejme sa to prejaví aj v zdanení pohonných látok.
Liter benzínu v Nemecku stojí občas už 1,70 eura. Avšak taký drahý je preto, lebo takmer 70 % z ceny tvorí daň.
Die Welt konštatuje, že vláda má veľkú zodpovednosť za to, aby sa záťaž spotrebiteľov nezvyšovala. Musí sa postarať, aby sa cesta autom do práce nadmerne nepredražovala. Rekordné ceny však signalizujú, že sa prah bolesti motoristov už prekročil.
Informoval o tom nemecký denník Die Welt.

Súvisiace články

Aktuálne správy