Pošta obhajuje vznik dcérskej firmy s Poštovou bankou

Vytvorenie spoločného podniku so strategickým partnerom na poskytovanie elektronických finančných služieb nie je podľa Slovenskej pošty, a.s. výnimočné ani v zahraničí.

Slovenská pošta, a.s. zdôvodňuje vytvorenie spoločného podniku so súkromnou Poštovou bankou, a.s. tým, že ide o jej dlhoročného strategického partnera. Podľa štátnej poštovej spoločnosti v zahraničí to nie je žiadna výnimka, keďže európske pošty poskytujú finančné služby bežne v spolupráci s bankovým strategickým partnerom. „Každá pošta v Európe má finančné služby z 80 % so strategickým partnerom. Nie je to nič výnimočné, je to úplne štandardná, tradičná vec. Nie sme v tomto výnimoční,“ obhajovala v stredu generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva Slovenskej pošty Marcela Hrdá na stretnutí s médiami založenie dcérskej firmy.

Spoločnosť SPPS bola založená 6. februára a v Obchodnom registri je zapísaná od 10. februára so základným imaním 100 tis. eur. Slovenská pošta má v dcérskej firme podiel 60 % a Poštová banka 40 %. Nová firma by mala začať poskytovať elektronické finančné služby v polovici tohto roka. „Biznis plán je štandardným obchodným tajomstvom spoločnosti,“ nechcela Hrdá prezradiť očakávané výnosy dcérskej firmy. „Slovenská pošta a Poštová banka sú v tomto prípade, povedzme, konzorciom, ktoré je konkurenciou ostatným bankám. A takto to aj evidentne vnímajú ostatné banky a je to normálne, štandardné prostredie,“ povedala šéfka Slovenskej pošty na otázku, prečo si do dcérskej firmy vybrali Poštovú banku bez súťaže.

O poskytovaní konkrétnych služieb spoločného podniku chce pošta vzhľadom na konkurenciu bližšie informovať až v júni tohto roka. Z tohto dôvodu nechce vopred prezradiť detaily. „Snažíme sa, aby sme investovaným prostriedkom dali nový rozmer. Pošta a Poštová banka sú partnermi devätnásť rokov, od roku 1993. Aj pošta do tohto vzťahu, rovnako ako Poštová banka, investovali, máme systémy, vyškolených ľudí. Bolo by veľmi nezodpovedným krokom, aby sme v tejto chvíli začali riešiť niektoré iné kroky,“ povedala Hrdá. Priestor pre poskytovanie finančných služieb cez dcérsku firmu chcú preto využiť čo najrýchlejšie. Podľa nej by ktorýkoľvek iný subjekt sotva počkal, kým pošta spraví ďalšie rozhodnutia.

Slovenská pošta spochybňuje medializované tvrdenie, že pri poskytovaní finančných služieb nie je pripravená spolupracovať aj s inými bankami, hoci tie záujem majú. „Banky chcú asi tak strašne, že keď im povieme, tak znížte poplatok, nech je rovnaký ako kdekoľvek inde na poskytovanie služieb spojených s platobnou kartou banky na pošte, tak odpoveď je nie,“ uviedla Hrdá. Podľa nej ide o niekoľko eur za vybratie peňazí s inou platobnou kartou a je to rozhodnutie konkrétneho bankového domu, že vlastne nechce, aby to bolo prístupné na pošte. Pošta tvrdí, že iné banky neprejavili záujem o jej službu na doručovanie dôchodku z účtu. „Prečo žiadna banka o to neprejavila záujem? Sme pripravení. Ktorákoľvek banka príde, tak z účtov dôchodcov v ostatných bankách, mimo Poštovej banky, sme pripravení, samozrejme, za poplatok, poskytnúť službu doručenia dôchodku domov,“ uviedla Hrdá.

Slovenská pošta chce byť vďaka dcérskej firme konkurencieschopná na trhu platobných služieb a postupne dosiahnuť zisk. Služby SPPS majú zjednodušiť doterajší platobný styk a pre rýchlejšie spracovanie platieb priniesť výhody nielen občanom, ale aj prijímateľom platieb, prevažne dodávateľom sieťových služieb. Pošte sa podľa nej tak otvorí priestor podieľať sa na výnosoch súčasnej konkurencie a využívať potenciál banky. Založenie spoločného podniku pošta zdôvodnila aj tým, že poskytovanie pripravovaných produktov v konkurencieschopnej podobe je možné iba spoločne s bankou. Slovenská pošta nemá bankovú licenciu napríklad na on-line zúčtovanie, ani licenciu na prevádzkovanie nepoštových platobných služieb v podobe prevádzkovania kartových systémov.

Súvisiace články

Aktuálne správy