Reakcia MH SR na prekvapujúce vyjadrenie ÚRSO k legislatíve …

Reakcia MH SR na prekvapujúce vyjadrenie ÚRSO k legislatíve 3. energetického balíčka Bratislava 25.

Reakcia MH SR na prekvapujúce vyjadrenie ÚRSO k legislatíve 3. energetického balíčka

Bratislava 25. januára (TASR) – MH SR pristupovalo k príprave 3. energetického balíčka a od samého začiatku s maximálnou zodpovednosťou. Pri jeho príprave sme ako prvé ministerstvo na Slovensku otvorili verejnú diskusiu o energetike s cieľom verejne komunikovať a diskutovať o koncepcii energetiky na Slovensku, aby bezprostredne spĺňala všetky náročné kritéria modernej a efektívnej koncepcie štátu. Dnešné vyjadrenie Úradu pre reguláciou sieťových odvetví (ÚRSO) k prerokovávaným zákonom sme prijali s počudovaním, nakoľko v prípade uvedených otázok úrad nevyužil medzirezortné pripomienkové konanie. V rámci MPK sa ÚRSO z dnes prezentovaných pripomienok vyjadril iba ku korekčnému faktoru a Rada pre reguláciu čiastočne k zmenám kompetencií.  
Tvrdenie ÚRSO, že zavedenie tzv. korekčného faktoru v oblasti dodávky elektriny a plynu odoberá úradu kompetencie a povedie k vyšším cenám energií pre spotrebiteľov je hrubo zavádzajúce. Korekčný faktor je mechanizmus, ktorý umožňuje medziročne korigovať rozdiel medzi predpokladanými nákladmi v čase predkladania cenových návrhov a skutočnými oprávnenými nákladmi dodávateľov energií a vonkoncom sa neuplatňuje tak, ako sa to snaží vykresliť ÚRSO. Korekčný faktor je opatrenie, ktoré má viesť k sprehľadneniu spôsobu, akým ÚRSO posudzuje oprávnené náklady dodávateľov energií pri určovaní regulovaných cien. Zároveň prispieva k cenovej stabilite počas roka, keďže umožňuje korigovať možné zmeny relevantných ekonomických parametrov v regulovaných cenách na ďalší rok, a tak tlmiť výrazné cenové výkyvy počas roka. Korekčný faktor pritom funguje obojsmerne, to znamená, že jeho prostredníctvom, na základe skutočných nákladov, môže dochádzať k úprave cien smerom dolu aj hore. Zrušenie tohto inštrumentu zo strany regulátora je preňho pohodlné, nakoľko ho nenúti k zodpovednému posúdeniu predpokladaných nákladov spojených s dodávkou energií a ich vývoja (najmä pokiaľ ide o kurz dolára voči euru, zmeny ceny ropy, atď.) a ich prípadnej korekcii, ak sa preukáže, že skutočné náklady na základe vývoja trhu boli oproti predpokladom iné. Inak povedané, pri absencii korekčného faktora ÚRSO schváli to, čo uzná za vhodné bez nutnosti skutočného odôvodnenia svojho rozhodnutia. Z tohto pohľadu je pochopiteľné, že ÚRSO hovorí o strate kompetencií. V skutočnosti ide o stratu svojvôle a možnosti arbitrárneho rozhodovania.

Navyše hovoriť v prípade dodávky energií o monopolných dodávateľoch je hrubým zavádzaním spotrebiteľskej verejnosti, nakoľko legislatívne je trh na Slovensku otvorený. Monopol tu nie je od roku 2007, pričom faktický a veľmi dynamický vývoj zaznamenáva trh vo všetkých segmentoch dodávky elektriny a plynu najmä v posledných dvoch rokoch.  
ÚRSO takisto zavádza, keď tvrdí, že pri automatickom udeľovaní licencií na podnikanie pre zahraničné subjekty bez zriadenia organizačnej zložky na území SR zaniká možnosť ÚRSO kontrolovať tieto subjekty pri výkone ich činnosti. ÚRSO ignoruje fakt, že v roku 2004 vstúpila SR do EÚ a že na území SR majú možnosť podnikať aj subjekty z iných členských štátov. V právnych úpravách iných členských krajín, ako napríklad v ČR, je absolútne bežné, že daný členský štát uznáva licenciu vydanú iným členským štátom. Na Slovensku je táto záležitosť upravená paragrafom 6 zákona o energetike. Podľa tohto ustanovenia vydá ÚRSO dodávateľovi, ktorý má povolenie z iného členského štátu, osvedčenie. Na takýto subjekt sa samozrejme vzťahujú všetky povinnosti dodávateľa elektriny respektíve plynu. ÚRSO nič nebráni v tom, aby v prípade porušovania povinností zahraničným subjektom toto osvedčenie odobralo. Otázka sídla zahraničnej spoločnosti je dostatočne riešená v rámci Obchodného zákonníka, ktorý určuje podrobnosti v prípade, že spoločnosť sústavne podniká.
Pri príprave zákonov boli za najvyššiu prioritu pokladané riešenia v prospech koncového odberateľa energie. Za hlavné pozitíva považujeme možnosti a jasné podmienky zmeny dodávateľa elektriny a plynu, ochranu spotrebiteľov pred nekalými praktikami rôznych dodávateľov, ako aj možnosti mimosúdneho riešenia sporov. Okrem zlepšenia práv spotrebiteľov, podporujú liberalizáciu  a transparentnosť trhu s elektrinou a plynom, regionálnu a celoeurópsku spoluprácu a, čo osobitne zdôrazňujeme, posilnenie právomoci a nezávislosti regulačného úradu. 
Minister Miškov: "Pán Holjenčík evidentne vie o hrubej demagógii a o priamych vplyvoch lobistických podnikateľských kruhov svoje. Veď bol to práve on, kto za bývalej vlády Roberta Fica nastavil nekresťansky vysoké výkupné ceny pre slnečnú energiu, čím spôsobil vysoký nárast cien elektrickej energie, ktorý vďaka nemu dnes pociťuje každý občan na Slovensku. Výkriky a obvinenia pána Holjenčíka považujem za čisto predvolebnú kampaň pre Roberta Fica. Veď nie náhodou je nominantom SMERU – SD."
Daniela Piršelová hovorkyňa ministra Ministerstvo hospodárstva SR

Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.

Súvisiace články

Aktuálne správy