Každý tretí vysokoškolák pracuje na pozícii stredoškoláka

Bratislava 17. januára (TASR) – Ak stredoškolák nevie, čo má robiť, ide na vysokú školu. "Na každej tretej pracovnej pozícii stredoškoláka tak sedí vysokoškolák," povedal Luboš Sirota z personálnej agentúry Trenkwalder na dnešnej ekonomickej konferencii Trh práce 2012. Jeden vysokoškolák stojí štát ročne 2965 eur.
Na Slovensku existuje vysoký počet ekonomicky neaktívneho obyvateľstva a medzi kompetenciami absolventov a požiadavkami trhu práce je veľký nesúlad. "Drobné vylepšenia nestačia, nám chýba konkurencieschopnosť. Na Slovensku existuje množstvo nekvalitných vysokých škôl, ktoré generujú veľké množstvo nekvalitných vysokoškolákov," poznamenal Sirota. Slováci nie sú podľa neho motivovaní ísť študovať na stredné odborné školy, celoživotne sa vzdelávať a absentuje kariérne poradenstvo. "Päťdesiat percent ľudí s nižšou kvalifikáciou tiež nemá prostriedky na ďalšie vzdelávanie," dodal.
Na vysokých školách momentálne študuje 220.000 študentov. "Počet absolventov po kríze sa zdvojnásobil a trh práce ich nestíha absorbovať," uviedol na konferencii v Bratislave analytik UniCredit Bank Dávid Dereník. Upozornil, že študenti nevnímajú znalosti ako podstatu a ich jedinou motiváciou je titul.
Nezamestnanosť vysokoškolsky vzdelaných ľudí je podľa neho na úrovni 5,8 percenta, čo je menej ako 14,8 percenta, ktoré dosahuje Slovensko celkovo. "Ak vyštudujete vysokú školu, pravdepodobnosť, že sa zamestnáte, je dvaapolkrát vyššia, ako keď ste stredoškolák. Zamestnávatelia totiž skôr uprednostnia vysokoškolsky vzdelaného človeka aj na nižšej pozícii," poznamenal Dereník. Heslo "Študuj a budeš mať prácu" však podľa neho na Slovensku neplatí.
Ako vyplynulo z konferencie, Slovensko je najviac závislé od automobilového priemyslu. "Ak hovoríme, že sme ekonomika zameraná na priemysel, ako získame kvalitného priemyselníka?" spýtala sa analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
Ministerstvo školstva by podľa Daniely Schweizer, manažérky náboru a kariérneho plánovania, malo vytvoriť maximálny limit študentov pre gymnáziá. "Spolupráca medzi ministerstvom školstva a ministerstvom práce veľmi chýba," upozornila.
Aj podľa Dereníka musí zmena nastať najmä v školstve, ktoré je kvantitatívne, nie kvalitatívne. "Školy nie sú motivované vyučovať niekoho, kto sa zamestná." Ale otvárajú odbory, do ktorých získajú najviac študentov, upozornil. Sirota zároveň pripomenul, že na našich nekvalitných absolventoch nie je možné postaviť fungujúci pracovný trh. "To, čo Slovensko potrebuje, je zmena myslenia rodičov, nezamestnaných, štátnych úradníkov či politikov," dodal.

Súvisiace články

Aktuálne správy