Správa ciest sa dohodla so stavbármi na urovnaní sporu

Opozičný Smer označil dohodu o urovnaní z podozrivú, na základe ktorej má Slovenská správa ciest vyplatiť navyše peniaze za výstavbu cesty z Kysúc na Oravu.

Slovenská správa ciest a združenie stavebných firiem, ktoré postavili cestné prepojenie z Kysúc na Oravu, sa v polovici decembra minulého roka dohodli na mimosúdnom urovnaní sporu. Informoval o tom v piatok na brífingu predseda opozičného Smeru-SD Robert Fico. „Absolútne podozrivé,“ reagoval líder Smeru. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by mal podľa neho vysvetliť prečo bola dohoda uzavretá ešte pred tým, ako by o žalobe stavbárov proti cestárom rozhodol Okresný súd Bratislava II a tiež to, či má jeho hlavný poradca Marián Kolník prepojenie na spoločnosť Skanska. Tá je jedným z troch členov stavebného združenia.

„Prečo sa podpisuje dohoda na 16 miliónov a reálne sa vypláca 9,1 milióna, keď samotná žaloba troch firiem znela iba na 5,6 milióna eur? Ako je možné, že po tých všetkých rečiach o transparentnosti, čistote, šetrení a ďalších veciach pristupuje ministerstvo dopravy na konci roku 2011, kedy prakticky vláda neexistuje, k zmluve v objeme takmer pol miliardy slovenských korún,“ spýtal sa Fico.

Podľa obsahu dohody zhotoviteľ cesty z Novej Bystrice do Oravskej Lesnej s pôvodnou zmluvnou cenou 75 mil. eur po tom, čo koncom roka 2009 odovzdal komunikáciu do užívania, žiadal od cestárov ako investora doplatiť dlžnú sumu vo výške 16,2 mil. eur, vrátane dane z pridanej hodnoty. Združenie firiem Strabag, s.r.o., Skanska BS, a.s. a ZIPP Bratislava, spol. s r.o. zároveň podalo v lete 2010 voči objednávateľovi prác žalobu na Okresnom súde Bratislava II o zaplatenie 5,6 mil. eur. Zmluvné strany sa koncom vlaňajška napokon dohodli, že Slovenská správa ciest zaplatí združeniu takmer 14 mil. eur. Po vyplatení tejto sumy sa zhotoviteľ stavby zaviazal stiahnuť žalobu. Dohoda o urovnaní sa nevzťahuje na práva zhotoviteľa voči objednávateľovi na zaplatenie 5 % zádržného v celkovej sume takmer 80 tis. eur.

Líder Smeru ďalej informoval, že v čase jeho vlády Slovenská správa ciest odmietla nároky stavebného združenia najprv na 16 mil. eur a potom aj na 10 mil. eur za vykonanie prác navyše. „Vláda principiálne odmietla doplatenie akýchkoľvek peňazí, pretože sme nevideli dôvod, prečo dávať peniaze nad zmluvnú cenu diela, najmä za práce, ktoré nikdy neboli objednané,“ uviedol Fico o odmietavom postoji jeho kabinetu k vyplateniu peňazí. Podľa predsedu Smeru Skanska profitovala už aj na dohode o urovnaní v spojitosti s výstavbou diaľničného tunela Sitina, keď jej Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vyplatila takmer 20 mil. eur.

Ministerstvo dopravy kritiku Smeru odmieta. „Robert Fico klame a vyráža otvorené dvere, pretože celá vec bola v médiách vysvetlená už v roku 2011. Slovenská správa ciest ani ministerstvo dopravy neobjednávalo žiadne práce navyše, všetky boli vykonané v roku 2009 počas vlády Fica,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič pre agentúru SITA. Fico by si mal podľa neho spomenúť, keď v roku 2009 spolu s Jurajom Blanárom slávnostne strihal pásku pred voľbami do samosprávnych krajov. „Ale faktúry zaplatiť zabudol a Slovensku nechal sekeru takmer 16 mil. eur, ktorú musíme zaplatiť,“ dodal hovorca rezortu dopravy. Podľa neho Fico vystúpil presne podľa hesla zlodej kričí, chyťte zlodeja. „Fico by mal radšej povedať, do ktorého vrecka malo ísť 700 mil. eur, ktoré sme ušetrili z jeho predraženého, protiústavného a podvodného PPP projektu, ktorý by Slovensko priviedol na grécku cestu,“ uzavrel Krajčovič.

Súvisiace články

Aktuálne správy