Vzorec na výpočet výšky štátnej prémie pri stavebnom sporení čaká diskusia

V snahe vyvarovať sa počas roka ďalším úpravám výšky štátnej prémie pri stavebnom sporení, ktoré súvisia s vývojom úrokových mier na trhu, pripravila Prvá stavebná sporiteľňa (PSS), a.s. matematický vzorec

Bratislava 6. mája (TASR) – V snahe vyvarovať sa počas roka ďalším úpravám výšky štátnej prémie pri stavebnom sporení, ktoré súvisia s vývojom úrokových mier na trhu, pripravila Prvá stavebná sporiteľňa (PSS), a.s. matematický vzorec.

„Vzorec na výpočet výšky štátnej prémie bol v januári tohto roka hotový,“ potvrdili dnes novinárom predstavitelia PSS. Ministerstvo financií (MF) SR, podotkli, malo k vzorcu pripomienky, o ktorých bude ďalej diskutovať pracovná skupina zložená zo zástupcov MF, NBS a troch stavebných sporiteľní. Snáď do prvého polroka by sa mohli zainteresovaní dohodnúť na obsahu jednotlivých komponentov vzorca, v ktorom budú rozhodujúce dve zložky, a to pri vkladoch priemerná úroková miera za uplynulý rok a priemerné ceny v stavebníctve. Pravdepodobne od októbra-novembra by sa mal vzorec rok pozorovať a pri príprave štátneho rozpočtu na rok 2005 už ako schválený zákon uplatňovať v praxi.

Počas desaťročného systému stavebného sporenia v SR bolo v rámci jeho pravidiel uplatnených osem zmien. Nový vzorec, jeho konštrukcia sa bude vzťahovať iba na výpočet výšky štátnej prémie, teda nie na stanovenie absolútnej hodnoty štátnej prémie, zdôraznil predseda predstavenstva Ján Burger. Vzorcom by sa malo v budúcnosti predísť prípadnej neistote klientov a manažmentov stavebných sporiteľní úprave výšky sadzby štátnej prémie, ako sa to stalo opäť v tomto roku. Národná rada SR totiž minulý mesiac schválila zníženie sadzby štátnej prémie zo súčasných 20 % na 15 % s účinnosťou od 1. januára 2004, pričom predkladateľ novely stavebného sporenia MF SR navrhoval účinnosť od júla 2003. V budúcoročnom štátnom rozpočte bude už tento nový fakt zohľadnený. Nevyhnutnosť novely MF odôvodňovalo úpravou kľúčových úrokových mier NBS v závere minulého roka, čo prehĺbilo rozdiel úročenia vkladov v bankách v prospech stavebných sporiteľní. Navyše, predkladateľ rátal po schválení spomínaného návrhu úsporou prostriedkov v štátnom rozpočte, čo však stavebné sporiteľne spochybnili a považovali za nadnesené.

Súvisiace články

Aktuálne správy