Ľudia nepoznajú dostatočne svoje práva v leteckej doprave

Bratislava 6. júna (TASR) – Cestujúci v leteckej doprave nepoznajú dostatočne svoje práva. Niektorí si myslia, že ich majú príliš veľa, iní zasa o nich nevedia nič. Uviedol pre TASR odborník na cestovný ruch Laszló Szabó.
Práva pasažierov určujú legislatívne právne predpisy Európskej únie na ochranu cestujúcich v leteckej doprave. Szabó konštatoval, že tieto predpisy určujú ďalšie postupy v prípadoch, ak je napríklad pasažierovi odmietnutý nástup do lietadla, ak je zrušený či oneskorený let, ak má lietadlo meškanie, pri poškodení alebo zničení batožiny. Zároveň určuje nároky na poskytnutie pomoci zo strany leteckej spoločnosti – teda zabezpečenie občerstvenia, prístupu ku komunikačným prostriedkom, prepravy, nocľahu. Szabó uviedol, že práva cestujúcich sa vzťahujú na pravidelné aj chartrové lety medzinárodnej a vnútroštátnej prepravy všetkých druhov leteckých spoločností, teda nízkonákladových spoločností aj spoločností, ktoré ponúkajú kompletné služby.
"Klasická letecká spoločnosť zväčša predáva o 10 % lístkov viac ako je počet sedadiel v lietadle, pretože predpokladá, že nie všetci pasažieri z rôznych dôvodov poletia vybranou linkou. Ak sa pasažier nedostane do lietadla pri prebookovaní letu, letecká spoločnosť mu musí poskytnúť odškodné podľa vzdialenosti vo výške od 250 po 600 eur, zabezpečiť náhradnú dopravu, všetky kompenzácie a primeranú starostlivosť, vrátane teplého jedla, nápojov, prepravy, ubytovania, telekomunikačnej služby," zdôraznil Szabó.
Szabó upozorňuje aj na typ spoločnosti, u ktorej si pasažier letenku objednáva. Pri kúpe lacných leteniek nízkonákladových spoločností totiž dosť veľa ľudí nevie o tom, že tzv. low cost je typický tým, že zabezpečuje dopravu len z bodu východiskovej stanice do cieľa letu. Letenky sa však dajú kombinovať a ako príklady uviedol lety z Bratislavy cez Miláno do Barcelony alebo z Viedne cez Londýn do Glasgowa. Upozorňuje, že takáto voľba letu je v prípade nízkonákladovej spoločnosti na zodpovednosť pasažiera. "Ak totiž prvý let mešká a cestujúci zmešká aj prípoj, nízkonákladová letecká spoločnosť mu neposkytne žiadne odškodné, žiadny servis a na letisku si musí kúpiť ďalšiu letenku do cieľa určenia," doplnil Szabó.
Ak letecká spoločnosť oznámi zrušenie letu do 14 dní pred odletom, vo vzťahu k spotrebiteľovi jej nevyplývajú žiadne povinnosti okrem vrátenia sumy letenky. Po uplynutí 14 dní už tieto povinnosti voči zákazníkovi majú. Pri meškaní letu nemá cestujúci nárok na odškodné, letecká spoločnosť mu však musí poskytnúť servis. Dôležitý je aj dôvod meškania, pričom Szabó uviedol, že za meškanie sa považuje to, keď lietadlo, na ktoré má pasažier letenku, odletí až po ďalšom nasledujúcom lete.
Szabó konštatoval, že všetky uvedené prípady v leteckej doprave podliehajú reklamáciám. "Ale aj v tomto smere existujú výnimky. Také okolnosti ako počasie, teroristický útok, teda nepredvídané okolnosti, ktoré letecká spoločnosť nespôsobila vlastným pričinením, nepodliehajú reklamácii," uzavrel Szabó.

Súvisiace články

Aktuálne správy