Nespravodlivý úspech: Ak chcete zarábať viac, musíte byť pekní

, dash.harvard.edu Foto: SITA/AP

Atraktívni ľudia sú úspešní. Možno aj preto, že okrem krásy dostali do vienka ešte akúsi magickú kombináciu usilovnosti, talentu a určitých schopností. Sú jednoducho vnímaní ako schopnejší.

Určite o tom viete, že ak patríte ku krajšej polovici populácie, máte na pracovnom pohovore vyššiu šancu, ako vaši menej očarujúci rivali. A ak vyzeráte dobre, môžete očakávať aj o 12 % vyššiu mzdu než vaši horšie vyzerajúci kolegovia. Psychológovia tomu hovoria prémia za krásu. Rozdiely medzi príjmami atraktívnych a príjmy neatraktívnych ľudí sú signifikantné a dajú porovnávať s rozdielmi medzi príjmami mužov a žien či jednotlivých etník. Markus Mobius a Tanya Rosenblatová, vedci z Michiganskej univerzity, identifikovali vo svojom článku "Prečo na kráse záleží" tri dôvody, prečo tomu tak je.

Atraktívnejší ľudia sú vnímaní ako schopnejší
Michiganskí vedci dospeli k názoru, že zamestnávatelia považujú fyzicky atraktívnych pracovníkov za schopnejších a preto sú im ochotní zaplatiť viac. V experimente namodelovali prijímací proces s fotografiami, pričom potenciálni zamestnávatelia boli pripravení ponúknuť v priemere o 10,5 % vyššie platy atraktívnym uchádzačom ako tým menej atraktívnym.

Skvelý vzhľad asociuje skvelú osobnosť
Atraktívni ľudia sú nielen neprávom považovaní za schopnejších, ale tak nejako aj za lepších ľudí všeobecne. Čo sa týka vzhľadu, drvivá časť populácie totiž trpí "haló efektom". Bez toho aby sme si to uvedomovali, berieme niečí vzhľad ako výpoveď o osobnosti dotyčného. Inak na tom nie sú ani zamestnávatelia. Je to prirodzené, pretože na neznámom človeku si najskôr všimneme, ako vyzerá. Ak vyzerá dobre, potom máme tendenciu očakávať, že je dobrý vo všetkom. Experimenty ukázali, že atraktívne osoby považujeme za inteligentnejšie, mentálne zdravšie, spoločenskejšie a sociálne obratnejšie než menej atraktívnejšie osoby. A dokonca aj za sexuálne zdatnejšie.

Vyššia dôvera znamená lepší výsledok
Vedci upozorňujú na sebenaplňujúce proroctvo, ktoré je zrejmé nielen v práci, ale aj vo vzdelávaní. Učitelia majú sklon považovať atraktívnejších žiakov a študentov za viac nadaných, a preto sa im v škole viac venujú. Táto dôvera posilňuje ich sebavedomie a tiež snahu, čo si následne odnášajú aj do pracovného života. Podobne to funguje aj so sociálnymi a komunikačnými zručnosťami. Ak sa od krásnych ľudí očakáva spoločenské a v pozitívnom slova zmysle extrovertné správanie sa, potom ľahšie nachádzajú sebadôveru, aby takí boli. Komunikačné zručnosti následne prirodzene zvyšujú produktivitu pracovníka, preto je potom zamestnávateľ ochotný zaplatiť atraktívnemu zamestnancovi vyššiu mzdu.

Súvisiace články

Aktuálne správy