Poriadok v administratíve: Ako prekonať najväčšiu záťaž každého začínajúceho podnikateľa

, simDoc Foto: thinkstock

Ste novopečený podnikateľ alebo sa ešte len chystáte založiť firmu či živnosť? Je dobré vedieť, čo vás v administratíve čaká a neminie. Preto sa dnes zameriame na podnikateľskú agendu, v ktorej je dobré mať poriadok hneď od začiatku. Ušetríte vďaka tomu obrovské množstvo času a v budúcnosti to rozhodne oceníte.

1. Firemný účet
Založte si účet v banke na účely podnikania. Živnostníci to síce urobiť nemusia,  no pre lepší prehľad vám to odporúčame. Konkrétnu banku si vyberte podľa svojich vlastných očakávaní, ale spravte si aj malý prieskum (na internete alebo u známych). Väčšina bánk ponúka podnikateľom a firmám účet s balíkom špecifických služieb a zvýhodnení. S veľkou pravdepodobnosťou si za rozšírený účet budete musieť priplatiť, no stretnúť sa môžete aj s odpustením poplatku za určitých podmienok. Pokiaľ chcete v začiatku podnikania ušetriť, kde sa len dá, tak vám postačí aj balík základných služieb.

oPeniazoch radí: Jedným z kritérii pri výbere podnikateľského účtu, by mala byť aj dobre spracovaná  mobilná aplikácia. Žijeme predsa v digitálnej ére a svoje príjmy i výdavky je dobré mať neustále pod kontrolou.

2. Odvody… samé odvody
Každý živnostník platí odvody do zdravotnej a Sociálnej poisťovne. Pravidelné mesačné platby slúžia na zabezpečenie zdravotnej starostlivosi, dôchodkového a nemocenského poistenia. Na novom účte si nastavte trvalý príkaz, ktorým predídete meškaniu a prípadným úrokom z omeškania. Taktiež nebudete musieť v hlave držať dátum navyše.


Odvody do zdravotnej a Sociálnej poisťovne v roku 2016

Výška odvodov je rôzna, no od 1.1.2016 je minimalna čiastka stanovená sumou 60,06 €. Pokiaľ ste však okrem živnosti aj zamestnaný, študent alebo dôchodca, tak vaše mesačné odvody do zdravotnej poisťovne môžu byť o niečo nižšie.

Iná káva je sociálne poistenie. Živnostník ho počas prvého roku podnikania neplatí, no po podaní daňového priznania bude musieť v prípade, že jeho podnikateľský príjem presiahol zákonom stanovenú hranicu. Pozor – myslí sa príjem, NIE daňový základ.

Hranica príjmu pre platenie poistného do Sociálnej poisťovne je od 1. 7. 2016 vo výške 5 148 €. Od začiatku tohto roka je živnostník povinný platiť do Sociálnej poisťovne minimálne 142,20 €. Oproti uplynulému roku sa minimálne odvody zvýšili až o 5,63 € mesačne!


oPeniazoch radí: Snažte sa zapaltiť odvody vždy načas. Po ich nakopení sa vám budú splácať oveľa ťažšie a navyše hrozí aj navýšenie v dôsledku sankcií a úrokov.

3. Fakturácia
V úplných  začiatkoch podnikania nebudete vystavovať príliš veľa faktúr. Predpokladajme však, že sa vám bude dariť, klienti budú pribúdať a s nimi priamoúmerne stúpne aj počet vystavených faktúr. Odporúčame preto kvalitný nástroj na faktúry online a správu podnikateľskej agendy. Dôležité je, aby mal systém široké uplatnenie a dokázal pracovať s celou administratívou vášho podnikania. Prechod na nový systém nemusí byť neskôr hračka a môže vás stáť nielen veľa času, ale aj peňazí. Skutočne si evidujte bločky a prijaté faktúry, ktoré súvisia s vašim podnikaním. Živnostníci síce majú možnosť využiť paušálne výdavky, kedy faktúry a ani bločky nepotrebujú, ale človek nikdy nevie. Je lepšie ich mať, veď možno sa nakoniec rozhodnete pre reálne náklady.

4. Evidencia
Základom úspešného podnikania je aj evidencia. Evidujte si úplne všetko a najlepšie, nielen v papierovej podobe, ale aj v elektronickej. Napríklad potvrdenia z úradov, banky, zmluvy i dohody naskenujte a pre každý prípad vložte do kopírky. Živnostníci majú naozaj život o niečo jednoduchší než majitelia s.r.o.-čiek. Využívať totiž môžu jednoduché účtovníctvo. S.r.o. firmy a  právnické osoby vedú komplikované a zložité podvojné účtovníctvo. Preto je lepšie túto odbornú a zodpovednú prácu zveriť do rúk šikovného účtovníka (externého, resp. ak si t môžete dovoliť, tak interného).

oPeniazoch radí: Vyskúšajte nový online systém SlimDoc.sk, ktorý dokáže pohodlne spracovať celú administratívu – vystavovanie a príjmanie faktúr, evidencia bločkov, správa pokladne i podnikateľského účtu. Súčasťou je aj mobilná aplikácia skenujúca dokumenty, ktorý sa postará aj o ich automatické napárovanie do systému.

Udržujte si prehľadnú administratívu
Adminsitratívu možno zvládnete aj sami, no bude vás stať pomerne veľa času. V každom prípade, naozaj si udržujte prehľad vo svojich financiách i podnikateľskej administratíve. Jedine tak ušetríte čas a predítete problémom s účtovníctvom v budúcnosti.

Súvisiace články

Aktuálne správy