Ovládne nás zdieľaná ekonomika? Ak nie ste bohatí a vzdelaní, tak to nie je nič pre vás

, quartz Foto: SITA/AP

Opäť jeden americký výskum, podľa ktorého nás v budúcnosti nečaká nič dobré. Z novej digitálnej ekonomiky dokážu najviac vyťažiť bohatí. A vzdelaní.

V prípade dospelých Američanov, ktorí zarábajú najmenej 75 000 dolárov ročne, je až dvakrát vyššia pravdepodobnosť, že sa vyberú na výlet s využitím služieb na zdieľanú prepravu (ako je Uber) alebo si prenajmú ubytovanie na súkromí cez zdieľanie domácnosti (napríklad Airbnb), ako u Američanov s nižšími príjmami. To je výsledok štúdie Pew Research Center. Súčasne aj absolventi vysokých škôl sú oveľa pravdepodobnejšie pripravení využiť zdieľané služby digitálnej ekonomiky, než ľudia s nižším vzdelaním.

Prieskum ukázal, že Američania s nízkymi príjmami len veľmi zriedkakedy siahnu po takejto službe, mnohí z nich ani o nich nepočuli. Iba 10 % ľudí, ktorí žijú v domácnostiach s príjmami pod 30 000 dolárov ročne už službu ako je Uber využilo, naopak takmer 50 % o nej ešte nepočulo. Ekonomická priepasť je ešte zjavnejšia v zdieľaní ubytovania. Iba 4 % Američanov zarábajúcich pod 30 000 využilo platformy ako je Airbnb, a 69 % o nich nič nevie.

Tieto čísla dávajú zmysel, záujemcovia o zdieľanie domácnosti nie sú z celého sociálno-ekonomického spektra. Najčastejšie využijú služby ako je Airbnb turisti. To sú ľudia, ktorí vo väčšine prípadov majú nejaké peniaze navyše, aby mohli ísť na dovolenku. Správa popisuje aj skutočnosť, že nové služby prichádzajú rozmachom nových technológií. "Platí to väčšinou na začiatku krivky, menej bohatí ľudia sú menej náchylní minúť peniaze, aby si vyskúšali potenciálne nepreukázanú technológiu," tvrdí autor štúdie Aaron Smith, jeden zo šéfov Pew Research Center.

Naprieč rasami, čo je ďalšia demografická oblasť na ktorú sa Smith v rámci rozdielov zameral, je využívanie tejto priamej konkurencie taxislužby pomerne vyrovnané. Štrnásť percent belochov potvrdilo, že už využilo služby Uber alebo jej ekvivalent, rovnako odpovedalo aj 15 % černochov a 18 % hispáncov. Polovica užívateľov tiež odpovedala, že tieto službu úplne odoberú klientov taxikárom a 54 % sa domnieva, že je to dobrá voľba pre ľudí, ktorí majú problém získať taxík na základe ich rasy alebo vzhľadu.

"Svojím spôsobom je to dôkaz, pre obe tvrdenia, že títo používatelia sú pomerne bohatí, majú dostatok spôsobov, ako cestovať. Ale zároveň tieto služby vychádzajú v ústrety ľuďom, ktorí by mohli trpieť nedostatkami tradičného taxi trhu," komentuje výsledky  Smith.

Štúdia Pew je cenným doplnkom k zatiaľ obmedzenému množstvu výskumu na  tému "zdieľanej ekonomiky", pretože väčšina sa sústredí skôr na firmy poskytujúce služby a nie na koncových užívateľov. JPMorgan Chase Institute napríklad našla dôkazy o rozkole medzi kapitálom a pracovným trhom v novej digitálnej ekonomike. Porovnáva zárobky ľudí podľa toho, akú platformu si zvolili. Výsledok ilustruje klasický rozdiel medzi kapitálom a prácou. Na jednej strane sú ľudia,ktorí vkladajú kapitál do týchto služieb vo vidine dodatočného príjmu a na druhej strane sú ľudia, ktorí sa priamo prácou na službe podieľajú, a tak si kompenzujú nedostatočný mesačný príjem.

Štúdia JPMorgan Chase tak ponúka vzácny pohľad na príjmy pracovníkov v zdieľanej ekonomike, a na príjmy investorov, ktorí sa ju snažia "podojiť". Štúdia sa opiera o údaje získané od asi 260 tisíc klientov, JPMorgan Chase, ktorí zaplatili za aspoň jednu takúto službu z 30 on-line platforiem od októbra 2012 do septembra 2015.

Ľudia, ktorí sa snažia zarobiť si peniaze z takých platforiem sú mladšie ročníky, zhruba jedna tretina je vo veku medzi 25 a 35 rokov a nepatria k tým bohatším. Ich medián mesačného príjmu bol vlani na úrovni 2 514 dolárov, pre porovnanie, medián mzdy ľudí, ktorí používajú kapitálové platformy, bol 3 218 dolárov. Inými slovami, tí, ktorí už majú o niečo viac peňazí nazvyš, dokážu z novej digitálnej ekonomiky niečo vyťažiť.  "Zdieľaná ekonomika pomáha ľuďom, ktorí už majú istý majetok, zarobiť trochu viac peňazí," potvrdzuje Diana Farrellová, generálna riaditeľka JPMorgan Chase Institute. Ĺudia s nižšími príjmami, ktorí sa obracajú na spoločnosti ako Uber, Lyft a TaskRabbit v podstate len šliapu vodu. Uverili asi najväčšiemu sľubu zdieľanej ekonomiky, že dokáže pomôcť mnohým rozšíriť možnosti zárobku. Airbnb sa označuje za "hospodárske záchranné lano" pre rodiny zo strednej vrstvy. Tieto platformy predstavujú dôležitý zdroj príjmov tak pre priamych zamestnancov, ako aj partnerov firmy. Čiastočne to potvrdzuje aj štúdia JPMorgan Chase. „Oba typy on-line platforiem pomáhajú ľuďom prestáť nestabilitu príjmov.

Ale dokáže zdieľaná ekonomika pomôcť v narastajúcej príjmovej nerovnosti? Pravdepodobne nie. Ako naznačuje aj štúdia, ľudia, ktorí majú kapitál, budú stále bohatší. Tí, čo pracujú pre firmy založené na zdieľaní sa väčšinou len snažia kompenzovať si výpadky z príjmov, a sú zvyčajne chudobnejší, ako tí, ktorí do firiem neváhali umiestniť svoje aktíva. Hoci ide o investorov, sú väčšinou viac závislí na príjme z tohto spoluvlastníctva, než hráči na kapitálových trhoch, pre ktorých príjmy z investícií sú často len doplnkové.

Zatiaľ je teda jediná vec z tohto celkového humbugu jasná. Asi budete súhlasiť s tým, že zdieľaná ekonomika rastie, a to celkom rýchlo. A práve to je najlepším argumentom, prečo by sme ju mali podrobiťž čo najdôkladnejším štúdiám.

Súvisiace články

Aktuálne správy