Geografické blokovanie spotrebiteľov je v EÚ rozšírené

Podľa predbežných zistení Európskej komisie až 38 % opýtaných maloobchodných predajcov a 68 % poskytovateľov digitálneho obsahu uviedlo, že geograficky blokujú spotrebiteľov z iných členských štátov EÚ.

Geografické blokovanie v EÚ je bežnou praxou tak pri spotrebnom tovare, ako aj pri digitálnom obsahu. Vyplýva to z predbežných zistení Európskej komisie o rozšírení geografického blokovania, ktoré spotrebiteľom bráni v nákupe spotrebného tovaru a prístupe k online digitálnemu obsahu v EÚ. Informácie získala EK v rámci prebiehajúceho antitrustového odvetvového prieskumu elektronického obchodu, ktorý začal v máji minulého roka.

Až 38 % opýtaných maloobchodných predajcov a 68 % poskytovateľov digitálneho obsahu uviedlo, že geograficky blokujú spotrebiteľov z iných členských štátov EÚ. Podľa EK je cieľom odvetvového prieskumu elektronického obchodu získať trhové informácie, ktoré umožnia lepšie pochopiť, či a do akej miery ovplyvňujú európsky elektronický obchodný trh prípadné prekážky zo strany spoločností. „Prieskum sa okrem iného zameriava aj na geografické blokovanie. Uverejnené fakty a údaje o geografickom blokovaní neimplikujú zistenie žiadnych obáv z hľadiska hospodárskej súťaže, ani začatie žiadnych antitrustových vyšetrovaní,“ ozrejmila EK.

Komisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová uviedla, že informácie získané z odvetvového prieskumu elektronického obchodu potvrdili predpoklad, ktorý k nemu viedol. „Geografické blokovanie nielen často bráni európskym spotrebiteľom nakupovať tovary a digitálny obsah online z inej krajiny EÚ, ale časť z neho je výsledkom zmluvných obmedzení medzi dodávateľmi a distribútormi,“ poznamenala komisárka.

Počet respondentov v jednotlivých členských štátoch sa líši – najmä pre rozdiely vo veľkosti trhu elektronického obchodu a počte spontánnych žiadostí o účasť na prieskume, ktoré EK dostala. Záverečná správa sa očakáva v prvom štvrťroku 2017.

Súvisiace články

Aktuálne správy